Mellansverige delar på ordet

Nu lanserar Barncancerfonden det nya konceptet ”Barn och cancer hör inte ihop”.

Det nya nationella kommunikationskonceptet lyfter fram att det finns ord som passar bra ihop med barn och ord som aldrig någonsin borde skrivas ihop med barn. Förutom att påvisa det orättvisa i att drabbas av barncancer, visar konceptet även på det oförklarliga med sjukdomen. Forskarna har ännu inte svaret på varför vissa insjuknar, det är en sjukdom och ett ord som inte borde finnas.

Barncancerfonden Mellansverige hänger naturligtvis också på i kampanjen som pågår under hela september – Barncancermånaden, vilket är förklaringen till att även Mellansveriges logotyp under en period är delad.

Läs mer om kampanjen här
Och se filmen!

Pressmeddelande: Därför särskriver Barncancerfonden sin logotyp
Generalsekreteraren förklarar.

Hallå, Michel Brygiewicz, Barncancerfondens informations- och kommunikationschef!

Michel Brygiewicz

Ursäkta att vi stör dig mitt under brinnande lansering, men kan du kort beskriva konceptet, vad går kampanjen ut på?

– Kampanjen är startskottet för vårt nya kommunikationskoncept som är ”Barn och cancer hör inte ihop”. Grundtanken för konceptet är att det finns ord som aldrig borde föregås av barn och att vi vill få hjälp med att dela ordet barncancer.

Vad är målet med kampanjen och vad vill vi att människor ska känna när man möts av budskapet?

– Målet och känslan med kampanjen är att höja angelägenhetsgraden och insamlingen i kampen mot barncancer.  

Hur ser omfattningen ut, var kan vi ta del det nya budskapet? Något speciellt att uppmärksamma för Mellansveriges medlemmar?

– Det är en stor kampanj enligt våra mått mätt och kommer synas i TV, utomhus, print och digitalt över hela landet tack vare våra samarbetspartners. Gällande lokal uppmärksamhet hoppas jag på att alla medlemmar delar ordet i sina kanaler.

Visst var det så att du faktiskt personligen var den som kom på idén med detta? Hur väcktes idén?

– Det är inte riktigt sant, jag med flera och framför allt Anne Bergsten (varumärkesansvarig), har uttryckt oss i de här ordalagen under lång tid, vilket Garbergs Reklambyrå tog fasta på. Det bygger på det onaturliga i att barn kan drabbas av cancer och vår vision om att utrota barncancer.

Tack, Michel – vi delar!