Eston, 8 år, har behandlats för neuroblastom och hjälper Barncancerfonden dela ordet i nya kampanjen "Barn och cancer hör inte ihop".

Därför särskriver Barncancerfonden sin logotyp

Barn och cancer är två ord som aldrig borde ha mötts. Det menar Barncancerfonden som nu särskriver ordet barncancer och sin egen logotyp. Kampanjen markerar startskottet för barncancermånaden som pågår under hela september.

– Nästan varje dag, året runt, får en familj i Sverige beskedet att deras barn drabbats av cancer. Under barncancermånaden nu i september kraftsamlar vi för att sätta barncancer högt upp på agendan, säger Thorbjörn Larsson, generalsekreterare på Barncancerfonden.

Lagom till barncancermånaden släpper Barncancerfonden därför sitt nya koncept "Barn och cancer hör inte ihop" där barn, som själva behandlas eller har behandlats för cancer, delar på ordet barncancer i en rad bilder och filmer. Samtidigt särskrivs Barncancerfondens logotyp.

- Två ord som aldrig någonsin borde nått varandra är barn och cancer. Ändå bildar de tillsammans den vanligaste dödsorsaken för barn mellan 1 och 14 år i Sverige idag. Barn och cancer hör inte ihop. Tillsammans kan vi dela ordet och nå visionen att utrota barncancer, säger Thorbjörn Larsson.

Många aktiviteter under barncancermånaden

Under barncancermånaden finns flera sätt att stötta kampen mot barncancer. Bland annat arrangerar privatpersoner runt om i landet promenad- och löpeventen Walk och Run of Hope där alla deltagaravgifter går till Barncancerfondens fortsatta arbete. I hundratals butiker runt om i landet kan kunder även bidra genom att runda upp sitt köp med tio kronor. Månaden avslutas med "Barncancergalan - det stora humorpriset" i Kanal 5 som direktsänds från Berns i Stockholm den 30 september. Då prisas Sveriges komiker samtidigt som tittarna kan bidra till kampen mot barncancer hemma från soffan.

Om barncancer

• Nästan varje dag drabbas ett barn i Sverige av cancer.
  • Cancer är den vanligaste dödsorsaken bland barn 1-14 år i Sverige.
  • Cirka 85 procent av barnen överlever, men det varierar mycket beroende på cancertyp.
  • 7 av 10 överlevare drabbas av sena komplikationer.
  • Barncancerfonden är den enskilt största finansiären av barncancerforskning i Sverige.