100 procent fokus. Åttaåriga Embla har upptäckt VR-världen, tillsammans med pappa Joakim.

En paus från verkligheten

VR-spel på 95A öppnar för gemenskap och nya världar.

UPPSALA
Känner du för att sakta bli nedsänkt i en korg, 50 meter ner i havsdjupet?
Simma bland hajar och rockor?
Inga problem.
Välkommen till 95A!

I familjerummet på avdelning 95A på Akademiska barnsjukhuset i Uppsala händer det grejer. En stor tv är på plats, och att närma sig den, innebär att närma sig en helt ny värld. Genom det nya Playstation-spelet med VR-utrustning (VR = eng. Virtual Reality) kan barnen och föräldrarna på avdelningen få uppleva nya världar och därmed glömma sjukdomen och behandlingen för en stund.

Alla rummen på 95A har tillgång till Playstation, men i familjerummet finns dessutom de ”glasögon” och kontroller som möjliggör en virtuell 3D-upplevelse. Här kan man, som exempel, bli nedsänkt i havsdjupet och beskåda lysande maneter, rockor, hajar – en hissnande upplevelse som kan göra en nybörjare smått yr i bollen. På tv-skärmen kan publiken i rummet följa äventyret, men de är inte i närheten av det som möter den bakom glasögonen.

Syskonstödjare Gustav Westerholm är den som har tagit initiativet till projektet som sedan Barncancerfonden Mellansverige har finansierat. Han ser flera positiva effekter av den nya värld som har öppnat sig på avdelningen.

– Framförallt märker jag hur det här snabbt har blivit en ”morot” för familjerna att komma ut – ut från rummen, att man möts och umgås kring något lekfullt som inte har med de sjuka barnen att göra. Det är annars lätt att isolera sig.

– Så det finns många vinster med det här, fortsätter Gustav. VR-spelet har blivit en naturlig samlingspunkt för många, och det leder till gemenskap.

Men det handlar också om att få möjlighet att komma bort från den tuffa verkligheten en stund. Och här har den virtuella världen mycket att erbjuda.

– Man kan fly iväg till något annat, förklarar Gustav. Istället för allt som sjukhuset innebär.

Uppflugen i soffan sitter åttaåriga Embla med VR-glasögonen på. De smälter förövrigt in fint på Embla, i sin fantasifulla mysdräkt i regnbågens färger, leopardtofflor och rosa-lilafärgat hår. VR-spel är en ny och spännande upplevelse för henne, och trots att man under en behandling lätt blir trött av att spela tv-spel, är det svårt att hålla sig borta från kontrollerna. Samma sak gäller för pappa Joakim.

– Vi använder oss faktiskt av VR på jobbet också, berättar Joakim som arbetar med byggkonstruktion. Idag kan man vandra runt virtuellt i ett kommande byggprojekt och uppleva en miljö som ännu inte finns.

Ja, möjligheterna inom VR-världen är kittlande. Endast fantasin sätter gränser. Och det är inte bara action-spelen vinner mark, utan också utvecklingen av rena upplevelsemiljöer. Det innebär att personer som inte har möjligheten till en viss upplevelse i verkliga livet, nu får chansen.

För Embla på 95A, handlar det om att få komma bort ett tag.

– När Embla spelar, är det 100 procent fokus som gäller, fortsätter Joakim. Hon slipper allt annat för stunden. En paus från verkligheten.

Fakta - Vad är VR?

Virtual Reality – Virtuell verklighet, är en datateknik som replikerar en miljö – verklig eller inbillad, och simulerar användarens fysiska närvaro samt miljö för att möjliggöra användarinteraktion. Virtuell verklighet skapar artificiella sensoriska upplevelser som kan innefatta syn, känsel, hörsel och lukt. Man kan uppleva VR via VR-glasögon.

Källa: Wikipedia

VRVRVRVR