Barncancerdagen den 24 mars lockade uppåt 600 personer till Teknikbacken utanför Hallstahammar.
Bild från: MG-Foto, Marijo Grgic

Bragden i Hallsta

Barncancerdagen i Hallstahammar inbringade närmare 60 000 kr till Barncancerfonden Mellansverige

HALLSTAHAMMAR
Glöd och engagemang, men också sociala medier.
Det är viktiga faktorer för en lyckad insamling.
Barncancerdagen i Hallstahammar som gick av stapeln i helgen är beviset på det.
Men det handlar också mycket om vår bruksmentalitet, menar Johan Lindberg – mannen bakom ”bragden i Hallsta”.

Lördagen den 24 mars samlades uppåt 600 hungriga men också hjärtligt engagerade ortsbor vid Teknikbacken utanför Hallstahammar för att ha roligt och ge sitt bidrag till Barncancerfonden Mellansverige. Barncancerdagen i Hallstahammar gick både ut på att göra något bra och att arrangera en fin utedag för hela familjen.

– Vi är en liten bruksort med 15-16 000 invånare, men det är just det som är vår styrka, förklarar Johan Lindberg, som anordnade dagen tillsammans med kompanjonen Mathias Gustavsson.

– Vår bruksmentalitet är jätteviktig, fortsätter Johan. Vi är stolta över vår bygd, och när det händer något lokalt, då ställer man upp.

Ca 300 hamburgare och 150 korvar med bröd gick åt under dagen, som bland annat också erbjöd utförsåkning, ponnyridning, fiskdamm och uppvisning av den lokala räddningstjänsten. Många företag bidrog också på olika områden, och facit av insamlingen som oavkortat gick till Barncancerfonden Mellansverige, blev summan på totalt närmare 60 000 kr. Och allt detta är resultatet av kvalificerat ideellt arbete, signerat radarparet Johan Lindberg och Mathias Gustavsson.
Johan fortsätter:

– Vi satte oss ner, jag och Mathias, och frågade oss; vad är det första som kommer upp när vi tänker välgörande ändamål, som föräldrar? Jo, ”Barncancerfonden”, sa vi faktiskt i munnen på varandra! Så på internationella barncancerdagen den 15 februari gick vi ut med vår idé, och detta blev startskottet för två månaders intensivt arbete.
Grillning
Glöd och engagemang

Sociala medier och ett nära samarbete med en mediebyrå blev huvudstrategin. Johan har många kontakter inom det lokala näringslivet, och Mathias är nordisk mästare i grillning, så konceptet föll snart på plats. Det skulle bli en heldag med mat och uteaktiviteter, uppbackat av företagssponsorer. Trots att duon inte givit sig i kast med något liknande tidigare, blev gensvaret enormt. Allt klaffade som det skulle, och Johan Lindberg kunde mingla runt i ett rus med en kopp kaffe och uppleva stämningen och responsen under dagen.

– Det blev många, varma och hårda kramar, berättar Johan, som har inte någon personlig anknytning till barncancer. Men ämnet låg ändå nära till hands.

– Man kanske annars mest ser på stora Barncancergalan på TV och gråter en skvätt, skänker en peng och går och lägger sig… Men dagen efter vaknade i alla fall jag upp och tänkte; vad kan jag göra mer och vad har vi för möjligheter här, lokalt? Och här kommer vår gemensamma bruksmentaliteten in igen – Hallstahammar har verkligen resurserna, det var liksom ”dukat bord”.

Så vad är receptet för ett lyckat insamlingsevent som det här?

– Tänk så lokalt du kan, tror Johan. Det finns så många i din närhet som vill synas och hjälpa till. Var beredd på att lägga ner mycket tid, men var inte blygsam!

Barncancerdagen i Hallstahammar har nu etablerat sig på Barncancerfondens Mellansveriges karta. Om bragden i Hallsta 2018 kommer att upprepas, återstår att se, men bruksmentaliteten har denna gång i alla fall gjort skillnad – skillnad för cancerdrabbade barn och familjer i hela Mellansverige.

Johan och Mathias
Mathias Gustavsson och Johan Lindberg