16x9 Image
"Man pratar ofta om det hårda klimatet på sociala medier, men vi lever tvärtom i en värld där vi hela tiden möts av ett otroligt stöd och mycket kärlek." /Hans Kullin

"Ett otroligt stöd och mycket kärlek"

Nu finns Barncancerfonden Mellansverige på Instagram – en ytterligare kanal för föreningen att nå ut med sitt budskap genom. Men vad innebär egentligen Instagram och Facebook för Barncancerfonden? Hans Kullin, ansvarig för sociala medier på Barncancerfonden berättar.

Välkommen att följa Barncancerfonden Mellansverige på Instagram! Här kommer vi löpnade att publicera bilder och videos som på olika sätt knyter an till vår verksamhet. Kanalen ger föreningen möjlighet att nå fler medlemmar och målgrupper och är också ett ypperligt sätt att visuellt förmedla det som händer i föreningen och i hela regionen.


@barncancerfondenmellansverige

Vill du vara med?

Gillar du att ta bilder? Befinner du dig där det händer? Vill du medverka i Mellansverige Instagram-flöde? Hör då av dig till kansliet – välkommen!

Hallå, Hans Kullin, ansvarig för sociala medier på Barncancerfonden!

Vilken är den största skillnaden mellan Instagram och Facebook?

– Det finns flera skillnader mellan de olika sociala kanalerna. På Instagram är bild och video helt i fokus och eftersom du inte kan länka vidare till mer information behöver du kunna berätta din historia grafiskt i första hand. På Facebook publiceras det klart fler nyheter och länkar från olika källor, vilket gör det till ett bra nätverk för att locka läsare till din sajt till exempel. Innehållet blir därmed också bredare med mer politik, nyheter och åsikter. De som använder Instagram är generellt sett något yngre än de som är på Facebook, även om väldigt många svenskar använder båda plattformarna. Sedan har Facebook en mängd andra funktioner som gör det till en bredare kanal än Instagram, till exempel grupper, evenemang, köp- och säljfunktioner m.m.

För- och nackdelar med de båda?

- En fördel med Instagram är att fokus på bild gör det väldigt engagerande för de som är bra på bildspråk. Nackdelen är att det är svårt att be följarna klicka på länkar. Facebook är bra på många saker, inte minst som en nyhetskälla och som kanal för att bygga gemenskaper kring ett ämne eller ett event.

Vad betyder sociala medier för Barncancerfonden?

– Sociala medier är viktiga för Barncancerfonden för att det är kanaler där vi kan prata direkt med både drabbade, givare, forskare och opinionsbildare. Genom dessa kanaler kan vi informera om varför kampen mot barncancer är viktig och även direkt be människor att skänka gåvor. Men även som ett sätt att stötta drabbade familjer och att ge dem ökad kunskap och en möjlighet att bygga relationer med andra i samma situation.

Vad har Barncancerfonden för strategier inom de sociala medierna framöver?

– Vi försöker hela tiden att ligga i framkant och pröva nya sätt att nå ut via sociala medier. Vi arbetar allt mer med att producera korta filmer och att knyta till oss påverkare som har många följare i sociala medier och på det sättet nå ut till nya målgrupper. Vi har också ett nära samarbete med Facebook kring deras verktyg för insamling, vilket varit mycket framgångsrikt hittills.

Vad tycker du själv är det roligaste med sociala medier och ditt jobb?

– Det allra roligaste är möjligheten att få bidra till ett viktigt arbete för människor som har det tufft. Sedan pratar man ofta om det hårda klimatet på sociala medier, men vi lever tvärtom i en värld där vi hela tiden möts av ett otroligt stöd och mycket kärlek. Vi har nog världens bästa följare på sociala medier och det är väldigt fint att känna att det finns så många fina människor därute.

Fakta Instagram

Instagram är en gratis mobilapplikation för fotodelning och ett socialt nätverk som lanserades i oktober 2010.

Namnet är en kombination av "instant" och "telegram".

Programmet tillåter användaren att ta bilder, lägga på ett filter och därefter dela med sig av bilden i sitt flöde. Till bilden kan användaren skriva text och markera den med hashtaggar och geografisk plats, för att göra bilden sökbar för andra användare.

Den 9 april 2012 meddelades att Facebook köpt Instagram för 1 miljard amerikanska dollar.

En undersökning från Internetstiftelsen visade att år 2019 var Instagram, näst efter Facebook, den sociala plattform som näst flest svenska internetanvändare använde sig av.

Källa: Wikipedia