Janne Andersson och delar av Barncancerfondens fotbollslag besöker Friends Arena inför den allsvenska premiären.

#Fotbollströjefredag är tillbaka – nu med Janne Andersson i spetsen för Barncancerfondens eget fotbollslag

2023 introducerade Barncancerfonden konceptet #fotbollströjefredag i Sverige. Den 12 april är det åter dags att ena fotbollssverige i kampen mot barncancer – i år görs det tillsammans med Janne Andersson och Barncancerfondens eget fotbollslag.

Varje dag drabbas ett barn i Sverige av cancer. Många barn som är under behandling, men även efter att de är färdigbehandlade, kan inte utöva sin favoritsport på grund av de biverkningar som medicinerna ger eller komplikationerna från sjukdomen i sig. Mer forskning behövs för att hitta behandlingar som är tuffare mot cancern men snällare mot barnen. Genom fotbollströjefredag uppmanar därför Barncancerfonden fotbollsentusiaster i hela landet att gå samman för att stötta barn och familjer som drabbats av barncancer.

I år har Barncancerfonden ett eget lag (BCF) bestående av 11 barn. I BCF:s lag ingår Alva, Benjamin, Levis, Noelle, Martin, Lexie, Alice, Valdemar, Nora, Walle och Knut. Gemensamt för dem alla är att de älskar fotboll och att de har, eller har haft cancer. För att leda dem har Janne Andersson utsetts till förbundskapten.

– Det här är ett av de viktigaste uppdragen jag fått. Jag känner mig både stolt och hedrad över att få bidra till Barncancerfondens arbete. Jag hoppas att så många som möjligt är med oss den 12 april när fotbollströjefredag går av stapeln, för barn och cancer hör inte ihop, säger Janne Andersson, Förbundskapten för BCF.

Se filmen om Janne Andersson och laget här.

– Engagemanget för fotbollströjefredag är helt otroligt. Det här är en dag när fotbollsspelare, fotbollsprofiler, klubbar, företag, barn, unga och gamla i hela landet går samman och visar stöd för drabbade barn och familjer. Förra året lyckades vi samla in hela 2,2 miljoner kronor till den livsviktiga barncancerforskningen. Det hoppas vi överträffa i år, säger Anne Bergsten, projektledare för fotbollströjefredag på Barncancerfonden.

Läs mer om Fotbollströjefredag – en manifestation i kampen mot barncancer | Barncancerfonden

Engagera dig under Fotbollströjefredag 12 april – gör så här:

• Swisha 100 kronor eller mer till 90 20 991.
  • Ta på ditt favoritlags fotbollströja på jobbet, i skolan eller hemma.
  • Ta en selfie och dela i sociala medier, och uppmana dina vänner att göra samma sak. Tagga #Fotbollströjefredag och @barncancerfonden (Instagram) @barncancerfond (X).

Om barncancerforskning

Svensk barncancerforskning ligger långt fram i den internationella forskningsfronten och tack vare att nya tekniker och metoder ständigt utvecklas möjliggörs mer träffsäker och effektiv behandling. Barncancerfonden är den största finansiären av barncancerforskning och sedan 1982 har vi delat ut över fyra miljarder till forskning. Forskning som kan bidra till att fler barn överlever och som kan minska sena komplikationer i form av olika skador som behandlingarna ofta leder till. Läs mer här: Barncancerrevolutionen | Barncancerfonden