Walk of Hope genomförs under barncancermånaden i september.

10 000 promenerar under barncancermånaden

Imorgon startar september och därmed barncancermånaden. Barncancerfonden genomför under månaden flera aktiviteter för att samla in pengar till livsviktig forskning. Promenadloppet Walk of Hope inleder barncancermånaden och arrangeras på mer än 70 platser över hela landet.

– Barncancer är den vanligaste dödsorsaken för barn mellan 1 och 14 år. Idag överlever 80 procent av de barn som drabbas av cancer. Men 80 procent räcker inte. Under barncancermånaden hoppas vi att många vill engagera sig för vår sak; att bekämpa barncancer, säger Kerstin Sollerbrant, forskningschef på Barncancerfonden.

Under barncancermånaden kan människor engagera sig på flera olika sätt. Walk of Hope pågår under hela månaden, och i mer än 900 butiker runtom i landet uppmuntras kunder att ”ge 10 kronor” när de handlar, och därmed skänka pengar till barncancerforskningen. Månaden avslutas med Barncancergalan den 2 oktober. Carina Berg leder galakvällen i Kanal 5 när kampen mot barncancer sätts i fokus och svensk humor prisas. Nytt för i år är det nyinstiftade hederspriset till Gösta Ekmans minne.

Promenadloppet Walk of Hope som inleder hela barncancermånaden smygstartade redan i söndags. Loppet passar alla som vill bidra till ett viktigt ändamål och samtidigt utöva en hälsosam aktivitet tillsammans med nära och kära. Förra året deltog cirka 9 000 personer, och eventet samlade drygt 1 miljon kronor till barncancerforskningen. Intresset för årets event är stort och Barncancerfonden räknar med 10 000 deltagare.

I Ängelholm arrangerar Jessica Örnhag ortens Walk of Hope för tredje gången. Förra året lockade hennes event hela 530 deltagare som med promenaden visade sitt stöd för Jessicas dotter Alicia, som drabbades av Langerhans Cellhisiocytos under 2014.

– De som deltar kan inte göra Alicia frisk, men genom att promenera tillsammans med oss kan de engagera sig i vår kamp mot barncancer, säger Jessica Örnhag.

Mer information
Här finns en aktuell lista med platser, orter och kontaktuppgifter till alla arrangörer av Walk of Hope.
Mer information om kampanjen "Ge 10 kronor"

Om Walk of Hope
• Walk of Hope är ett årligt event under Barncancerfonden, som privatpersoner och företag själva kan anordna.
• Walk of Hope genomförs under barncancermånaden i september. I år arrangeras promenaderna mellan den 27 augusti och den 30 september.
• Förra året deltog ca 9 000 personer i Walk of Hope, och eventet samlade drygt 1 miljon kronor till barncancerforskningen.
• Mer information på www.walkofhope.se

Om barncancer
• Nästan varje dag insjuknar ett barn i Sverige i cancer.
• Cancer är det vanligaste dödsorsaken för barn mellan 1 och 14 år i Sverige.
• Den genomsnittliga överlevnaden för barn med cancer är 80 procent, men det varierar mycket beroende på cancertyp.
• Barncancerfondens vision är att utrota barncancer.