Att arrangera Spin of Hope

Spin of Hope är spinningfesten där man spinnar i kampen mot barncancer. Det är också ett perfekt tillfälle för er som träningsanläggning att visa upp era instruktörer, träningsformer och lokaler. Många som deltar i Spin of Hope är inte medlemmar på den träningsanläggning som de kör spinning på utan kan vara både nybörjare och erfarna spinningfantaster.

Så påverkas Spin of Hope av covid-19

Nu är vi många som längtar efter att spinna tillsammans igen och äntligen har smittspridningen minskats så pass att myndigheterna beslutat att restriktioner om deltagartak för allmänna sammankomster och offentliga tillställningar tas bort. 

Läs gärna mer här. 

Nyhet

Spin of Hope kommer för första gången pågå under en hel vecka! Detta för att ge så många som möjligt chansen att delta på ett säkert sätt under rådande pandemi. Trots begränsat antal platser på varje pass kommer alla som vill kunna delta då ni som anläggning har möjlighet att arrangera spinningpass under hela vecka 46, 15-21 november. 

Som arrangör får ni möjlighet att välja på två olika typer av upplägg, Spin of Hope-pass eller den traditionella Spin of Hope-stafetten. Givetvis kan ni arrangera båda uppläggen. Under "Arrangera" väljer ni vilken typ av pass ni vill arrangera, och registrerar därefter ert event.  

Att arrangera Spin of Hope kostar ingenting. Alla pengar som samlas in under Spin of Hope går till den livsviktiga forskningen och ger stöd till drabbade barn och deras familjer. 

Deltagare kan medverka på Spin of Hope på olika sätt: 

Spin of Hope-pass 

  • Deltagarna erbjuds att boka ett valfritt spinningpass på en av våra medverkande anläggningar - precis som de bokar ett pass på gymmet! 
  • De kan anmäla flera personer vid samma tillfälle. Vänner, familj eller kollegor spinnar tillsammans i kampen mot barncancer.
  • Deltagaravgiften på 1h-spinningpasset kostar 150, 250 eller 350 kronor. Alla bidrar efter egen förmåga!  
  • Varje pass bjuder på en härlig spinningupplevelse med peppig musik och guidande ledare.  

Spin of Hope-stafetten 

  • Deltagarna, i lag om 1–12 personer, turas om att hålla igång en spinningcykel under 12 timmar.
  • Lagavgiften är minst 1 500 kronor. Varje lag får då tillgång till en spinningscykel som de ska hålla igång under dagen. 12 deltagare i ett lag innebär 125 kronor per person. Om ett lag vill bidra lite extra bokar de en guldcykel för 3 000 kronor eller en diamantcykel för 10 000 kronor. 

Vi på Barncancerfonden är fast beslutna om att vi varje år ska slå förra årets insamling – därför behöver vi din hjälp! 

Så här går det till 

  1. Anmäl dig genom att registrera ditt event. Om du vill arrangera båda typer av pass så måste du skapa två olika event, ett för varje upplägg. 
  2. När du anmält dig som arrangör så kommer ditt event granskas av Barncancerfonden och efter en arbetsdag kommer eventet att synas på hemsidan. Du kommer få ett mejl så snart ditt event är godkänt och klart. 
  3. Sprid budskapet och bjud in deltagare till ditt Spin of Hope! 

Tips 

Här kommer en hel del tips till dig som arrangör så att du kan planera och utföra ett så bra Spin of Hope som möjligt. 

  • Checklista 

    När du anmält dig som arrangör är nästa steg att ladda ner vår övergripande checklista som stöd.  

    Ladda ner checklista (pdf)

  • Er arrangörssida 

    På er arrangörssida kan ni: 

    • Sätta ett insamlingsmål 
    • Bestämma hur många pass ni ska arrangera 
    • Bestämma hur många platser ni har för varje pass 
    • Lägga upp kontaktinformation 
    • Lägga upp allmän information om eventet 
    • Skriva nyheter 
    • Ladda upp en valfri eventbild 
    • Ladda upp sponsorer 
  • Marknadsföring 
    • Sprid ditt evenemang genom att sätta upp affischer på din anläggning, marknadsför på era sociala medier och på er hemsida. Som arrangör får du ett digitalt marknadsföringskit med material du själv kan skriva ut, men också ett fysiskt marknadsföringskit som skickas ut inför ditt Spin of Hope. Några veckor innan ditt event kommer du få ett pressutskick från Barncancerfonden. Där hittar du tips på hur du kan ta kontakt med tidningar för att få mer marknadsföring till ditt event.   
    • Använd gärna hashtagen #spinofhope och #barncancerfonden 
    • Tagga @barncancerfonden i era inlägg så har vi möjlighet att dela dem vidare för att spida ert Spin of Hope ytterligare.  
    • Arbeta aktivt med era sociala medier. Skapa innehåll på er Facebooksida löpande. 
    • Ta kontakt med lokalpress för att nå ut till ännu fler. 
  • Betalning och insamling 
    • Era deltagare anmäler sig via er eventsida. Betalningen går direkt till Barncancerfonden men kommer att synas på er sida. Man betalar med kort, swish eller faktura (företag). 
    • Det går att skänka gåvor på er anmälningssida med kort eller swish. Gåvorna kommer synas på er sida. 
    • Det går att köpa sponsorskap på er insamlingssida. Det finns tre stycken färdiga sponsorpaket: brons, silver eller guld, som man enkelt kan beställa via insamlingssidan.  
    • Barncancerfonden tillhandahåller en unik QR-kod som kan användas för spontana gåvor till din insamling. Du hittar din QR-kod på Mina sidor.  
    • Hantering av kontanter kan förekomma. Det enklaste är om ni pratar med en lokal bank innan Spin of Hope så att ni vet att det går att sätta in kontanter där. Sätt in pengarna till Barncancerfonden BG-nr 9020900 och märk inbetalningen ”Spin of Hope [år och arrangörsnamn]. Det går även bra att swisha in summan med hjälp av din QR-kod.  
  • Inför eventet 
    1. Var noga med att ange korrekta kontaktuppgifter i din arrangörsanmälan om dina deltagare behöver komma i kontakt med dig. 
    2. Välj vilka dagar du vill arrangera ditt event samt hur många pass ni kommer att arrangera. Du kan arrangera pass under hela perioden 15-21 november.  
    3. Utse en projektledare på er anläggning som har ansvar för ert Spin of Hope. Denna person är även den som har kontakten med Spin of Hopes projektledare på Barncancerfonden. Den ni utser som projektledare är oftast en driven person bland personalen eller bland instruktörerna. Ta även hjälp av instruktörskåren på anläggningen - det blir oftast lättare ju fler som hjälps åts!  
    4. Schemalägg ditt Spin of Hope och bestäm vilka instruktörer som ska leda vilket spinningpass. 
    5. Skapa en spinningfest! Det finns mängder av roliga saker att planera för att göra ert Spin of Hope till en riktig spinningfest! Läs våra Tips inför ditt event för att se exempel på vad man kan göra för att skapa en riktig succé. Många temasätter varje spinningspass med roliga happenings - schlager, rock eller exempelvis 80-tal. Temapassen kan variera både i intensitet, musikgenre och upplägg.  
    6. Spin of Hope genomförs mellan 15-21 november runt om i hela Sverige. Men kom ihåg att redan under våren och sommaren börja marknadsföra ditt event för att få så många deltagare som möjligt! I ditt välkomstmejl finns en länk till ditt digitala startkit med marknadsföringsmaterial du kan använda för att locka fler deltagare till ditt event.  
  • Under eventet
    1. Se till att du vidtagit de åtgärder som krävs för att kunna genomgöra ett tryggt Spin of Hope och minskad smittspridning. Läs gärna mer här.
    2. Hälsa alla välkomna och berätta om  Spin of Hope och vad deltagarnas anmälningsavgifter går till. Här kan du läsa mer om hur vi använder och fördelar pengarna. 
    3. Använd ert fysiska material ni fått och sätt på skyltar på cyklarna, blås upp ballonger och skapa en riktigt fest!  
    4. Säkerställ att alla deltagare vet vart de ska ta vägen när de anländer, och att alla instruktörer är redo. Var noga med att se till så att alla håller avstånd (minst 2 m). 
    5. I ert digitala startkit finns även bilder ni kan visa under eventet, och ett ljudspår med Nike som ni kan spela upp som inledning inför varje spinningpass 
  • Efter eventet
    1. Tacka alla deltagare för deras insats efteråt och berätta hur mycket deras deltagande betyder för Barncancerfondens arbete.  
    2. I ert digitala marknadsföringskit finns ett diplom du kan skriva/ skicka ut till dina deltagare som tack för deras insats.  
    3. Det tar ca 2–3 dagar innan alla gåvor från era deltagare har kommit in på ert event och ni kan se ert slutgiltiga insamlingsresultat. 

Har du frågor?

Skicka ett mejl till event@barncancerfonden.se 

Lycka till med ditt event!