Ta ditt Spin of Hope till nästa nivå

Som arrangör får du själv välja hur ditt Spin of Hope ska utforma sig. Det kan vara ett litet event med få deltagare, eller ett stort med kringaktiviteter. Bara du sätter gränserna! På den här sidan har vi samlat tips inför planeringen av ditt Spin of Hope. Oavsett om du är van eller ny arrangör, har vi här samlat tips från oss på Barncancerfonden.
  • Planera ditt Spin of Hope noga
    • Schemalägg instruktörerna för dagen.
    • Bestäm vem som gör vad innan, under och efter ditt event.
    • Bestäm hur många platser ni ska ha på eventet. Detta fylls även i på er eventsida. 
    • Skapa en spellista med låtar som ni kan ha under eventet. 
    • Bestäm hur ni ska sköta registreringen av deltagarna, ska de gå direkt till spinningsalen eller ska de registrera sig vid kassan?
    • Kommer ni att bjuda era deltagare på något? Organisera i sådant fall detta.
    • En del arrangörer temasätter varje pass/etapp på stafetten. Det kan vara allt ifrån Rocktema, Schlagertema, Disneytema etc. Här är det bara fantasin som sätter gränserna!
  • Se till att dina deltagare får tydlig information

    Se till att din eventsida är uppdaterad med all information som deltagare behöver veta inför ditt event. Det underlättar för dig som arrangör att redan innan ha besvarat alla möjliga frågor som kan uppkomma såsom starttid, möjligheter att byta om, registrering etc. Ju fler deltagare desto fler möjliga frågeställningar kan uppkomma.

  • Skapa kringaktiviteter för att samla in mer

    Man kan få stort reslutat i både stämning på anläggningen samt på insamlingssidan om man ordnar med andra aktiviteter vid sidan av spinningen.

    • Träningspass i de andra salarna där man betalar en fast avgift till Barncancerfonden för att delta
    • Olika tävlingar i lokalen. 
    • Varför inte sätta ihop ett musikquiz inför årets mellofinal? 
    • Uppvisningar – till exempel genom samarbeten med lokala idrottsföreningar
    • Ansiktsmålning för de allra minsta 
    • Enklare tävlingar 
    • Sälj eller bjud på fika
  • Att tänka på kring marknadsföring av ditt event
    • Använd det digitala marknadsföringskitet du fått av Barncancerfonden när du skapade ditt event. Där finns affischer, bilder för sociala medier och liknande. Länken till nedladdningssidan hittar du i ditt bekräftelsemail. 
    • När det gäller att bjuda in till ditt event kan det vara en bra idé att skapa ett Facebook-event som sedan kan delas på din anläggningssida, på din privata sida samt på dina vänners sidor och i olika lokala Facebook-grupper som kan vara intresserade av att delta. Skriv gärna något personligt tillsammans med länken till ditt Facebook-event. 

    • Använd länken till din eventsida på Barncancerfondens hemsida när du marknadsför ditt event. Detta så att alla deltagare kan anmäla sig på ett enkelt sätt. 

    • Skicka ut ett peppigt informationsmejl till alla era medlemmar och uppmana dem att delta på ditt event.
    • Det är lätt att försvinna bland mängden av inlägg på sociala medier. Påminn därför ofta för att budskapet ska nå fram till potentiella deltagare. 

    • Sätt upp lappar på anläggningen samt på de lokala skyltplatserna och prata tidigt med lokala butiker och andra lokala företag. Företagen kan också vilja vara med och spinna eller sponsra ditt event.

  • Skaffa lokala sponsorer till ditt event

    Ett sätt att både få in mer pengar till sin insamling och skapa ett större engagemang under ditt event är att skaffa lokala sponsorer. Som sponsor till ett Spin of Hope får ni er logotyp på arrangörens eventsida. Ni får även ett sponsorkit skickat till er bestående av diplom, mejlsignatur, sociala mediebilder och Spin of Hope-logotypen. Man blir sponsor genom att registrera sig som sponsor på arrangörens eventsida.

    Om ett lokalt företag, eller kanske till och med ett företag som har ett lag på plats, också vill synas under Spin of Hope kan de skänka produkter och varuprover för utdelning under dagen.

    Om ett företag väljer att sponsra med priser till ert lotteri finns särskilda restriktioner att förhålla sig kring, se nedan:

    Riktlinjer för lotterier (för att inte söka om extra tillstånd från Lotteriinspektionen)

    • Lotterna får kosta max 10 kr/st
    • Ni får endast dela ut varor som ni har fått genom sponsorer, inte exempelvis pengar eller tjänster
    • Värdet på den högsta vinsten får max vara 775 kronor
    • Vinsterna måste delas ut i samband med ditt event
  • Kontakta lokalpress

    Ett sätt att få fler att inspireras av ert Spin of Hope är att tipsa media, till exempel den lokala tidningen eller radiokanalen. De lokala inslagen är superviktiga i vårt gemensamma mål att stötta kampen mot barncancer. På så sätt kan fler få upp ögonen för att deras stöd behövs och vilka möjligheter till engagemang som finns.

    Det brukar vara lagom att kontakta media ungefär en eller två veckor innan själva eventet. Men gör det hellre nu än att ni glömmer bort det. 

    Leta upp kontaktuppgifter till er lokalredaktion, direkt till en reporter eller redaktionsmejlen, och hör av er och berätta om ert event. Ta fasta på det speciella i ert event, vad som driver ert engagemang och varför fler borde haka på.  

    Det är er personliga historia som är spännande att skriva om så känn er fria att formulera er hur ni vill.

Har du frågor så är det bara hör av sig till oss på Barncancerfonden. Du når oss enklast på event@barncancerfonden.se 

Lycka till i planeringen av ditt Spin of Hope!