Om eventet

Målet med Spin of Hope den 17:e mars 2018 är att stödja och hjälpa cancerdrabbade barn och deras familjer genom att samla in pengar som kommer de drabbade tillgodo via Barncancerfondens lokala föreningar.

Man deltar i lag om 1-12 personer som turas om att hålla igång en spinningcykel i 12 timmar. Man kan även boka in sig lokalt på drop in-platser om man inte får ihop ett lag. Hör med din lokala arrangör om drop in.

Lagavgiften är 1 500 kronor. Om man är 12 deltagare i laget blir det 125 kronor per person. Hela deltagaravgiften går till Barncancerfonden - som fördelar de insamlade pengarna till Barncancerfondens lokala föreningar.

Om du vill bidra lite extra kan du anmäla dig till en “Guldcykel”-plats för 3 000 kronor.

Vad är spinning?

Kort sagt är spinning cykling inomhus till musik där cyklisten själv bestämmer terrängen. För detta finns specialutvecklade cyklar – spinningcyklar eller bodybikes. Spinningcykeln är stabilare än en vanlig motionscykel och man kan ändra motståndet steglöst för att på så sätt efterlikna motlut och nedförsbackar.

Historia Spinning härstammar från USA och har funnits i snart 20 år. Det började 1987 då den före detta tävlingscyklisten och triathleten Johnny Goldberg skulle träna inför ett non stop-cykellopp genom hela USA. Eftersom han inte tyckte om vanliga motionscyklar började han utveckla en ny form av träning.

En motionscykel med böjt styre, smal sadel och med fast kedjebana, för att cykeln skulle påminna så mycket som möjligt om en racingcykel. "Spinningcykeln" började så småningom sprida sig runt hela världen i olika format och den utvecklades efter hand allt mer och mer. I de spinningklasser som idag finns på gym världen över är musiken och gruppkänslan en del av upplevelsen.

Passar det mig?

Spinning passar de flesta, oavsett hur tränad man är innan, eftersom var och en själv reglerar motståndet och hastigheten. 

Detta gör att man bara tävlar mot sig själv och därför slipper negativ jämförelse. Att träna spinning är lika effektivt somatt jogga eller löpträna, men är mycket skonsammare mot lederna, vilket gör att man kan träna ofta. 

Spinning är dessutom ett bra komplement till annan träning eftersom man tränar kondition och syreupptagningsförmåga. Spinningens effektivitet grundar sig på användning av lår- och de stora stjärtmusklerna dvs. kroppens största muskelgrupper. Det här betyder också att hjärtat och blodcirkulationen får arbeta mycket, vilket resulterar i att konditionen förbättras snabbt och att kaloriförbrukningen blir mycket hög.