Frågor och svar

Här hittar du de vanligaste frågorna och svaren kring Spin of Hope.
  • Vad är Spin of Hope?

    Spin of Hope är Nordens största spinningevent där deltagare spinnar i kampen mot barncancer. Varje år spinnar tusentals människor för att samla in pengar till Barncancerfondens viktiga arbete. Spin of Hope har samlat in närmare 50 miljoner kronor sedan starten 2009, med upp mot 1500 arrangörer och över 170 000 deltagare.​  

  • När genomförs Spin of Hope 2024?

    Spin of Hope 2024 genomförs 23 mars där arrangörerna och deltgarna kan välja mellan två olika upplägg. Ni kan antingen erbjuda era deltagare att boka ett eller fler spinningpasser anläggning eller erbjuda den traditionsenliga Spin of Hope – stafetten, d.v.s. hålla i gång en cykel under 12 timmar, antingen i lag eller på egenhand. Givetvis kan ni arrangera båda uppläggen. Under "Arrangera" väljer ni vilken typ av pass ni vill arrangera, och registrerar därefter ert event. 

    Båda uppläggen arrangeras under lördagen den 23:e mars mellan 07:00-19:00. 

  • Vad skiljer de olika uppläggen åt?

     Pass: 

    • Deltagarna erbjuds att boka ett valfritt spinningpass på en av våra medverkande anläggningar - precis som de bokar ett pass på gymmet!   
    • De kan anmäla flera personer vid samma tillfälle. Vänner, familj eller kollegor spinnar tillsammans i kampen mot barncancer.  
    • Deltagaravgiften på fredagspasset är 150, 250, 350 kr eller en lagstart för 750 kr. Alla bidrar efter egen förmåga!    
    • Varje pass bjuder på en härlig spinningupplevelse med peppig musik och guidande ledare.    

    Stafetten: 

    • Deltagarna, i lag om 1–12 personer, turas om att hålla i gång en spinningcykel under 12 timmar.  
    • Lagavgiften är minst 1 500 kronor. Varje lag får då tillgång till en spinningscykel som de ska hålla i gång mellan 07:00-19:00. 12 deltagare i ett lag innebär 125 kronor per person. Om ett lag vill bidra lite extra bokar de en guldcykel för 3 000 kronor eller en diamantcykel för 10 000 kronor.  
    • Under hela dagen kommer guidande instruktörer att finnas där för att heja på er längs vägen!  
  • När öppnar hemsidan för Spin of Hope 2024?

    Hemsidan öppnar för arrangörsanmälan måndagen den 4 december. 

Frågor och svar om att arrangera Spin of Hope 

  • Vem arrangerar Spin of Hope?

    Alla träningsanläggningar/gym/föreningar som har en sal med spinningcyklar kan arrangera Spin of Hope. Det finns även arrangörer som ordnar med andra lokaler där lokala gym hjälper till med att köra dit spinningcyklar.

    Du kan även arrangera Spin of Hope om du endast har en spinningcykel, t.ex. om du är ett företag som har en spinningcykel på kontoret.

  • Vad kostar det att arrangera Spin of Hope?

    Det kostar ingenting att arrangera Spin of Hope.

  • Hur anmäler jag mig som arrangör?

    Här på hemsidan kan du anmäla dig snabbt och enkelt genom att fylla i registreringsformuläret. Du väljer vilket typ av upplägg du vill arrangera.  Om du vill arrangera båda uppläggen måste du skapa två olika event, ett för varje upplägg.

  • Vad händer efter att jag anmält mig som arrangör?

    Inom 24 timmar godkänns ditt event som sedan kommer synas tillsammans med de andra eventen och du kommer även att motta ett välkomstmejl från Barncancerfonden. I detta mejl finns en länk till ett digitalt marknadsföringsmaterial som du mer än gärna får använda dig av för att sprida information om ditt event samt en unik QR-kod som är kopplad till just ditt event. Här hittar du även checklistor och tips inför ditt evenemang. På din eventsida anmäler sig deltagare och betalar sin startavgift. 

  • Varför fungerar inte de uppgifter som jag använde mig av förra året?

    Om du har arrangerat ett event hos Barncancerfonden tidigare så har du redan ett användarkonto. Försöker du att registrera dig som arrangör utan att vara inloggad på ”Mitt konto” säger systemet ifrån då man inte kan registrera flera konton med samma e-postadress. Logga in med ditt befintliga konto innan du registrerar dig för årets Spin of Hope. 

    Har du glömt ditt lösenord? Klicka här för att återställa.

  • Jag är anmäld som arrangör, var hittar jag marknadsföringsmaterial?

    Det finns en länk till det digitala marknadsföringsmaterialet i det välkomstmejl som skickas ut till arrangören i samband med att eventet publiceras här på hemsidan. Skulle ni ha tappat bort mejlet med länken, hör av er till event@barncancerfonden.se så hjälper vi er.

  • Hur gör jag ändringar på min eventsida? 

    Logga in på "Mina sidor". Där hittar du samtliga event som du är arrangör för. Genom att klicka in på eventet och redigera uppgifter kan du ändra information, kontaktuppgifter, antal deltagare och ditt insamlingsmål.

    Via "Mina sidor" kan du även göra mejlutskick till dina deltagare och skriva ut deltagarlistor.

  • Kan jag ändra antalet deltagarplatser på min egen eventsida i efterhand?

    Det kan vara svårt att i förtid uppskatta hur många deltagare som kommer komma på ditt event. Därför kan du i efterhand gå in och ändra antalet deltagarplatser på ditt event. Det gäller även kontaktupggifter och annan information som rör ditt event. För att göra detta loggar du in på "Mina sidor". 

  • Kan jag ha egna lokala sponsorer till mitt Spin of Hope?

    Du kan ordna med egna sponsorer för ditt Spin of Hope. Det finns färdiga sponsorpaket på arrangörens eventsida där du kan registrera sponsorer på brons-, silver- och guldnivå. Du kan även ordna med lokala sponsorer som ställer upp med dryck eller mat för att öka upplevelsen för dina deltagare! 

  • Var hittar jag min QR-kod?

    Som arrangör får du en unik QR-kod vilken är kopplad till just ditt event. Du hittar QR-koden i ditt välkomstmejl eller på din eventsida. QR-koden scannas i swishappen och pengarna går då direkt till din insamling och syns på eventsidan inom 48 timmar. Namn på den som har swishat en gåva kommer däremot inte att synas på hemsidan.

  • Hur sätter jag in övriga gåvor till vår insamling?

    Hantering av kontanter eller andra typer av gåvor kan förekomma. Dessa kan du på ett enkelt sätt sätta in till Barncancerfonden BG-nr 9020900 - märk inbetalningen ”Spin of Hope 2024 + eventnamn". Det går även bra att swisha in summan med hjälp av er QR-kod som du hittar på er eventsida.

  • Varför syns inte swishgåvorna på vår eventsida?

    För alla gåvor som kommer in via er QR-kod tar det mellan 1-2 bankdagar innan dessa gåvor syns på er eventsida vilket innebär att om ert event hålls lördag eller söndag, kommer pengarna att synas måndag alternativt tisdag.

Frågor och svar om att delta i Spin of Hope 

  • Hur anmäler jag mig?

    Du anmäler dig här på hemsidan under fliken "Delta" högst upp i menyraden, där du först får välja vilken typ av upplägg du är intresserad av, pass eller stafett, sedan hittar du alla arrangörer som ska medverka på Spin of Hope.

    Du kan antingen söka på en specifik arrangör, eller sortera efter stad för att hitta en arrangör nära dig.

    Betalning sker direkt här på hemsidan vilken är kopplad direkt till Barncancerfonden. När du anmält dig får du ett kvitto per e-post på din anmälan.  

  • Hur många deltagare kan man anmäla i ett lag?

    Till Spin of Hope-stafetten kan 1-12 personer delta i ett lag. Är ni fler, anmäl gärna flera lag. Det finns även de som cyklar alla 12 timmar ensam. Du väljer helt själv vad som passar dig!  

    Om du väljer att delta på ett enstaka spinningpass kan ett lag om 5 personer anmäla sig genom att välja alternativet "lagstart" för 750 kronor. 

  • Vad kostar det att anmäla ett lag?

    Om du väljer att anmäla ett lag under Spin of Hope-stafetten så kostar det 1 500 kronor för en bascykel, 3 000 kronor för en guldcykel eller 10 000 kronor för en diamantcykel. Om ni är exempelvis 12 deltagare som köper en bascykel blir det 125 kronor per person.  

    Om du väljer att anmäla ett lag om 5 personer till ett Spin of Hope-pass så kostar en lagstart 750 kronor.

  • Vad kostar det att delta på Spin of Hope-pass?

    Deltagaravgiften på Spin of Hope-pass kostar 150, 250 eller 350 kronor eller så kan du köpa en lagstart för 750 kronor där max 5 personer ingår. Du bidrar efter egen förmåga!  

  • Vad händer efter att jag skickat iväg min anmälan?

    Efter att du har anmält dig och betalat kommer du att dyka upp på listan över anmälda deltagare på den anläggning du anmält dig till. Listorna kommer att uppdateras varje dag, men det kan dröja en stund efter det att du genomfört din betalning. 

  • Varför syns inte mitt namn i listan?

    Anmälningslistorna uppdateras automatiskt, men det kan dröja en stund innan just ditt namn syns på eventsidan. Var också noga med att fylla i ditt namn vid anmälan. Om det skulle dröja mer än en dag, skicka gärna ett mejl till event@barncancerfonden.se. 

  • Vilka får delta på Spin of Hope?

    Alla! Allt från familjer, vänner, grannar, arbetskamrater och föreningskompisar kan anmäla sig själv eller ett lag och spinna i kampen mot barncancer. Ju fler, desto bättre. 

  • Hur många anläggningar kommer att medverka?

    110 anläggningar arrangerade Spin of Hope under 2023 och i år hoppas vi att vi blir fler än så. 

  • Vart går pengarna som samlas in?

    Alla pengar som samlas in under Spin of Hope går till den livsviktiga forskningen samt ger stöd till cancerdrabbade barn och deras familjer. 

Hittar du inte svaret på din fråga? 

Mejla oss på event@barncancerfonden.se