Ta ditt Run of Hope till nästa nivå

Som arrangör får du själv välja hur ditt Run of Hope ska utforma sig. Loppen kan vara litet med få deltagare, eller stort med kringaktiviteter och flera distanser. Bara du sätter gränserna! På den här sidan har vi samlat tips inför planeringen av ditt Run of Hope. Oavsett om du är van eller ny arrangör, så har vi här samlat tips från oss på Barncancerfonden, men också våra arrangörer!
  • Att tänka på vid val av plats

    Välj gärna en plats som är en naturlig mötesplats, som tex ett lokalt torg eller en idrottsplats. Det är bra om det finns lite yta för uppvärmning och eventuell servering av kaffe och korv. Ett tips är även att ha lokala aktörer nära till hands som kan hjälpa till med allt från kaffe till bananer. 

    Tänk också på att det ska vara lätt att ta sig till starten med kollektivtrafik och att det ska finnas parkeringsplatser nära til hands för de som väljer att ta bilen.

    Det är också bra om det finns toaletter nära till hands för den som behöver. 

  • Att tänka på när du lägger din bana
    • För att underlätta så lägg din bana i en park, skog eller ett lokalt löpspår. 
    • Banan bör inte korsa för många vägar då detta kräver fler funktionärer, och eventuellt även ett polistillstånd om ni stör trafiken. 
    • Lägg en kortare bana, och låt deltagarna springa flera varv om du har ett längre lopp. Detta gör det roligare för de som tittar på, och du behöver inte heller lika många funktionärer. Det gör det även enkelt för dig om du vill ha olika distanser då deltagarna kan springa 1,2,3 eller flera varv. 
    • Markera banan väl med tex färgade band. Men sätt upp dessa strax innan loppet så de inte misstas för skräp och tas ned av förbipasserande. Sätt upp markeringarna tätt längs med banan så löparna alltid ser dem och slipper oroa sig för att springa fel. Var extra tydlig vid korsningar! 
    • Tänk på att välja en bana som passar alla. Vi vill ju att så många som möjligt ska vara med, oavsett förutsättningar, ålder eller tempo! 

     

  • Fundera på vilka som kommer komma till ditt lopp

    Vilka personer vill du ska komma på ditt event? försök skapa förutsättningar för så många som möjligt att delta. Till exempel en kort slinga som de allra minsta kan vara med på, en slinga som är lämplig för personer med barnvagnar/hundar etc. Tänk också på att det kan komma personer för att heja på de som springer, och fundera över om du på något sätt kan få dem att bidra till insamlingen, till exempel genom att anordna ett lotteri eller genom försäljning av enklare fika. 

  • Att tänka på vid starten
    • Märk tydligt ut starten så dina deltagare hittar och vet var de ska befinna sig vid startriden. 
    • En fördel är att låta de snabbaste löparna starta först så det inte blir stockning när alla ger sig iväg.

    • Run of Hope går inte på tid, men om du vill ta tid på dina deltagare så finns det ett antal appar som är kostnadsfria att använda. Tex kan du som arrangör lägga upp ditt lopp i RaceOne som vi använder för de virtuella loppen, eller så finns tex RaceSplitter. I RaceSplitter skapar du en startlista men behöver själv ta tiden på varje deltagare vid målgången. Du kan också låta deltagarna själva ta tiden och rapportera in vid målgången. Glöm inte att Run of Hope inte handlar om att vinna, utan att vara med! 

    •  

      Om du väljer att ha tidtagning på plats så behöver du söka tillstånd av polisen. 

  • Att tänka på vid målgången
    • Det kan vara kul att ha en målbanderoll som dina deltagare springer under vid målgången. Detta kan du försöka låna från en lokal idrottsförening eller liknande om du inte vill bekosta den själv. 
    • Uppmuntra dina besökare att samlas vid målgången för att applådera och hylla löparna som kommer in i mål! 
    • Run of Hope är ingen tävling, men vissa arrangörer tycker det 'r roligt att dela ut priser till tex alla barn som medverkar. Här kan du ta hjälp av ett företag som kanske kan dela ut en banan, serietidning eller något annat kul! 
    • Ett tips är att annordna ett lotteri för alla som medverkar. Nummerlappen kan då fungera som en lott och då ge chans till fina priser. Ta hjälp av sponsorer för att samla ihop priser till ditt lotteri. Genom att lotta ut priser till alla deltagare efter loppet istället för att bara ge de snabbaste löparna priser, har alla lika stor chans att vinna! 
  • Behöver jag funktionärer på mitt lopp?
    • Beroende på om du har ett stort eller litet lopp, så kan du behöva funktionärer på ditt lopp.

    • Det kan vara bra att ha funktionärer som guidar löparna rätt, och om ni är många som deltar så kan det även vara bra att ha funktionärer vid passage över gata eller gångväg för att kunna stoppa cyklister eller bilar. 

    •  

      Det kan även vara bra att ha funktionärer som tar emot alla deltagarna vid registreringen, delar ut nummerlappar, serverar fika, tar tidtagning, delar ut dryck vid vätskestation eller liknande. Om du är osäker på hur många funktionärer du behöver, tveka inte att rådfråga din kontaktperson på barncancerfonden: event@barncancerfonden.se 

  • Att tänka på kring marknadsföring av ditt lopp
    • Använd det digitala marknadsföringskitet du fått av Barncancerfonden när du skapade ditt lopp. Där finns affishcer, bilder för sociala medier och liknande. Länken till nedladnningssidan hittar du i ditt bekräftelsemail. 
    • När det gäller att bjuda in till sitt event kan det vara en bra idé att skapa ett facebookevent som sedan kan delas på din sida, dina vänners sidor och i olika lokala facebookgrupper som kan vara intresserade av att delta. Skriv gärna något personligt tillsammans med länken till ditt Facebook-event. 

    • Använd länken till din eventsida på Barncancerfondens hemsidanär du marknadsför ditt lopp. Detta så att alla deltagare kan anmäla sig på ett enkelt sätt. 

    • Det är lätt att försvinna bland mängden av inlägg på sociala medier. Påminn därför ofta för att budskapet ska nå fram till potentiella deltagare. 

    • Sätt upp lappar på de lokala skyltplatserna och prata tidigt med lokala butiker och andra lokala företag. Företagen kan också vilja vara med och springa eller sponsra ditt lopp. 

    • Två veckor innan loppet tipsar vi om att ta kontakt med press om du vill att ditt lopp ska synas i tv eller radio. Du kommer få ett mail med råd kring detta 2 veckor innan ditt lopp. 
  • Sök eventuellt tillstånd
    • Vänd dig till de markägare som äger marken där ni tänker arrangera ert event och där löpsträckan/sträckorna går. Förklara vad du tänkt arrangera och vilket syfte som finns med arrangemanget och se till att ni träffar en överenskommelse om att marken får användas till det du tänkt dig.
    • Ansök om tillstånd från Polismyndigheten för att arrangera en offentlig tillställning https://polisen.se/tjanster-tillstand/tillstand-ansok/offentlig-tillstallning/. För att handläggningen av tillståndet ska gå så smidigt som möjligt, tänk på att bifoga kartor med markeringar över samlingsplats/mål/start samt de sträckor som ni ska springa. Det är inte säkert att du behöver söka tillstånd till ditt lopp.
    • I dessa fall behöver du söka tillstånd: 
      • Om ni är så pass många deltagare att det påverkar den lokala trafiken
      • Om ni tar tid på ert lopp.
      • Om ni vill ha er start- och målplats på en offentlig plats så söker ni tillstånd hos polisen - https://polisen.se/tjanster-tillstand/tillstand-ansok/allman-sammankomst/
      • Om ni är över 1 000 deltagare och har tidtagning så behöver ni söka tillstånd hos Länsstyrelsen.
      • Polisen kommer att ta ut en kostnad på cirka 700 kronor för att behandla er ansökan.
  • Var noggrann med informationen till dina deltagare

    Sammanställ ett detaljerat PM på Barncancerfondens hemsida för ditt event, där all information som deltagare behöver veta framgår. Det underlättar för dig som arrangör att redan innan ha besvarat alla möjliga frågor som kan uppkomma såsom till exempel starttid, underlag, svårighetsgrad, möjligheter att byta om, plats för att lämna av överdragskläder, toaletter, möjligheter att fylla på vatten, eventuell tidtagning, nummerlappsutdelning etc. Ju fler deltagare desto fler möjliga frågeställningar kan uppkomma.

  • Tänk på miljö och hållbarhet

    Glöm inte bort miljön och hållbarhet. Se till att det finns möjligheter att slänga skräp, ta hand om pant och att platsen som ni valt ut till ert event inte tar skada. När årets event är färdigt är det viktigt att i lämnar platsen som den var innan eventet. Tänk på att du kanske vill arrangera loppet där nästa år igen, och då vill du ha möjlighet att återvända. 

  • Skapa kringaktiviteter för att samla in mer!

    Genom att ordna andra aktiviteter vid sidan av loppet kan du nå fantastiska resultat på insamlingssidan samt få en härlig stämning under eventdagen.  

    • Lotterier* 
    • Ansiktsmålning för de allra minsta 
    • Små tävlingar 
    • Tipsrunda 
    • Sälj eller bjud på fika

    * Riktlinjer för lotterier (för att inte söka om extra tillstånd från lotteriinspektionen) 

    - Lotterna får kosta max 10 kr/st 
    - Du får endast dela ut varor som du fått genom sponsorer, inte exempelvis pengar eller tjänster 
    - Värdet på den högsta vinsten får max vara 775 kronor
    Vinsterna måste delas ut i samband med ditt event 

  • Skaffa lokala sponsorer till ditt event 

    Som arrangör kan man skaffa sponsorer till sitt lopp. En sponsor köper ett sponsorpaket på arrangörens eventsida. Sponsorns logotyp får då synas på arrangörens hemsida, och de får också ett härligt sponsorpaket! ​ Sponsorpaketen finns i tre olika nivåer: Guld, silver och brons, och kostar 10.000, 5.000 eller 2.000 kr. 

  • Gå igenom checklistan

    Tips 4: Gå igenom checklistan 

    Ladda ner checklistan (pdf)

    Det finns många bra anledningar till varför du ska vara med och arrangera ett Run of Hope, men det viktigaste är nog ändå att:

    • Varje år drabbas 300 barn av cancer i Sverige.
    • Barncancer är den vanligaste dödsorsaken för barn mellan 1-14 år.
    • Tack vare framgångsrik forskning överlever idag 85 procent av de barn som drabbas. Det är bra – men inte tillräckligt.
    • Barncancerfondens vision är att utrota barncancer. För att det ska bli möjligt krävs att mer pengar samlas in till finansiering av den livsviktiga forskningen.
  • Låt barnen springa för barnen – arrangera ett barnlopp

    Alla är välkomna att delta på Run of Hope, och varje år kommer både gamla som unga! Ett fint sätt att engagera även de allra minsta är att arrangera ett barnlopp.

    • Skapa en kort bana, på ca 1 km för de allra minsta. 
    • Tänk på att lägga den här starten innan eller efter starten för de vuxna, då många föräldrar vill springa tillsammans med sina barn men även hinna delta på det lite längre loppet. 
    • Se till att märka upp banan noggrannt så alla barn hittar, och undvik en sträcka med för många korsningar eller övergångsställen. Banan ska vara lätt att följa även för de minsta!
    • Barnen tycker ofta det är roligt med en gemensam uppvärmning innan start. Sätt på en peppig låt och dansa loss tillsammans! 
    • Run of Hope är ingen tävling, men det kan vara kul att dela ut ett litet pris till alla barn som deltar. Detta kan tex vara en banan som du får sponsrat av den lokala matbutiken! 

Har du frågor så är det bara hör av sig till oss på Barncancerfonden. Du når oss enklast på event@barncancerfonden.se 

Lycka till i planeringen av ditt Run of Hope!