Att arrangera Run of Hope

Run of Hope är evenemanget för dig som vill kuta i friska luften och samtidigt bidra till Barncancerfondens viktiga ändamål. Du får chansen att göra gott samtidigt som du har kul tillsammans med nära och kära. Skön träning får du på köpet!

Vem som helst kan arrangera ett Run of Hope. Privatpersoner, företag, idrottsföreningar eller träningsanläggningar. Du kanske är en van arrangör eller har aldrig tidigare annordnat ett lopp. Oavsett så finns vi på Barncancerfonden till hjälp för att stötta dig under planeringens gång. 

I september 2019 arrangeras Run of Hope för fjärde gången. Sedan starten har Run of Hope genererat över 4 miljoner kronor till den livsviktiga barncancerforskningen och stöd till drabbade barn och deras familjer. 

Vi på Barncancerfonden är fast beslutna om att vi varje år ska slå förra årets insamling - därför behöver vi din hjälp! 

Genom att arrangera Run of Hope är du med och bidrar till att forskningen kring barncancer får fortsatt finansiellt stöd. Pengarna som samlas in går även till nödvändigt råd och stöd för drabbade barn och deras familjer. Dessutom får både du och dina deltagare en härlig dag tillsammans där ni får tillfälle att utöva en rolig och härligt svettig aktivitet!

Det spelar ingen roll hur stort eller litet ditt event blir. Det viktiga är att du är med - varje krona gör skillnad.

Så här går det till:

  1. Välj tid och plats för ditt Run of Hope (20, 21 eller 22 september)
  2. Registrera dig som arrangör. På så sätt skapas din egen eventsida. 
  3. Sprid budskapet och bjud in deltagare till ditt Run of Hope!

Här kommer en del tips till dig som arrangör så att du kan planera och utföra ett så bra Run of Hope som möjligt.

Checklista

När du anmält dig som arrangör är nästa steg att ladda ner vår övergripande checklista som stöd. 

Klicka här för att ladda ner checklistan som PDF. 

Er arrangörssida

På er arrangörssida kan ni:

  • Sätta ett insamlingsmål
  • Bestämma hur många platser ni har för ert event
  • Lägga upp kontaktinformation
  • Lägga upp allmän information om ert event
  • Skriva nyheter
  • Lägga upp bild
  • Lägga upp sponsorer

Marknadsföring

Som arrangör kan ni ladda ner ett startkit med affischer och banners. Länk till startkitet får ni när ni anmält er som arrangör i ert välkomstmail. 

  • Använd gärna hashtagen #runofhope #barncancerfonden och #utrotabarncancer. 
  • Tagga @barncancerfonden i era inlägg så har vi möjlighet att dela dem vidare för att spida ert Run of Hope ytterligare. 
  • Arbeta aktivt med era sociala medier. Skapa innehåll på er Facebooksida löpande.

Betalning och insamling

  • Era deltagare anmäler dig via er anmälninssida. Betalningen går direkt till Barncancerfonden men kommer att synas på er sida. Man betalar med kort, swish eller faktura (företag).
  • Det går att skänka gåvor på er anmälningssida med kort eller swish. Gåvorna kommer synas på er sida.
  • Det går att köpa sponsorskap på er insamlingssida. Det finns tre stycken färdiga sponsorpaket, brons, silver eller guld som man kan enkelt kan beställa via insamlingssidan. 
  • Barncancerfonden tillhandahåller ett swish-nummer som kan användas för spontana gåvor. Mer information om swish kommer du som arrangör få av din kontaktperson på Barncancerfonden. 
  • Hantering av kontanter kan förekomma. Det enklaste är om ni pratar med en lokal bank innan Run of Hope så att ni vet att det går att sätta in kontanter där. Sätt in pengarna till Barncancerfonden BG-nr 9020900 och märk inbetalningen ”Run of Hope [år och arrangörsnamn].

Inför:

  1. Var noga med att ange korrekta kontaktuppgifter i din arrangörsanmälan om dina deltagare behöver komma i kontakt med dig.
  2. Välj vilken dag du vill arrangera ditt event, den 20 sep, den 21 sep eller den 22 sep. Var tydlig med vilken dag ditt event arrangeras på. 
  3. Välj gärna en distans som passar de som inte annars springer så mycket. Vår rekommendation är 3-7 km. Men självklart är det du som arrangör som bestämmer hur lång sträckan ska vara.
  4. Glöm inte ange starttid för dit lopp. Det gör du i samband med din anmälan.
  5. Ett tips är att dela upp deltagarna i olika startgrupper om du har många anmälda. Då kan det också vara bra om du tar hjälp av andra löparkompisar som kan leda grupperna.
  6. De som leder grupperna, oavsett om det är en eller flera, bör känna till och behärska sträckan väl.
  7. Run of Hope genomförs den 20-22 september i hela Sverige. Men kom ihåg att redan under sommaren börja marknadsföra ditt event för att få så många deltagare som möjligt! I ditt välkomstmail finns en länk till ditt startkit med marknadsföringsmaterial du kan använda för att locka fler deltagare till ditt event.  

Under:

  1. Hälsa alla välkomna och berätta lite kort om vad Run of Hope handlar om och vad deltagarnas anmälningsavgifter går till. Här kan du läsa mer om hur vi använder och fördelar pengarna.
  2. Spring! Genomför årets viktigaste löpevenemang tillsammans med dina deltagare. Kom ihåg att deltagande går före prestation. Försök att hålla ihop klungan och rätta er efter rådande trafikregler. 
  3. Tacka gruppen för deras insats efter att ni har gått i mål.
  4. Efter loppet får du gärna hitta på en rolig avslutningsaktivitet för dina löpare. Här är det bara fantasin som sätter gränser!

Efter:

  1. Tack dina deltagare och informera deltagarna om att de kan gå in på runofhope.se och skriva ut ett personligt deltagardiplom.

Du kan alltid kontakta oss om du har frågor!

Skicka ett mejl till event@barncancerfonden.se

 

Swisha en valfri gåva: 123 147 12 00