Frågor och svar

Vad är Run of Hope?         

Ett löparevent som har till syfte att samla in pengar till Barncancerfonden. Eventet äger rum den 8 september 2018.  

Vem kan bli arrangör?

Träningsanläggningar, företag, privatpersoner och idrottsföreningar. Helt enkelt vem som helst. Det enda du behöver är ett intresse för motion och ett stort hjärta som vill stödja Barncancerfonden. Hittar du inget Run of Hope på din ort så kan du starta ett själv!

Vad kostar det att arrangera Run of Hope?

Det kostar ingenting att arrangera ett Run of Hope.

Vad händer efter att jag anmält mig som arrangör?

Efter att du har anmält dig som arrangör lägger vi upp ditt Run of Hope i eventlistan (det tar ca en arbetsdag) och skickar ett välkomstmail. I detta mail finns en länk till ett digitalt marknadsföringsmaterial som du är välkommen att använda dig av för att sprida information om ditt event.

Hur anmäler jag mig som deltagare?

Om du inte kan eller vill arrangera ditt eget Run of Hope-lopp utan vill anmäla dig som deltagare till ett redan registrerat lopp går du till eventlistan och väljer den arrangör som ligger närmast dig. 

Vad kostar det att delta i Run of Hope?

Deltagarna väljer själva om de vill betala 50, 100 eller 200 kronor i startavgift. Hela summan går till Barncancerfonden. 

Vad händer efter att jag anmält mig som deltagare?

Efter att du har anmält dig och betalat kommer du att dyka upp på deltagarlistan på det event du valt. Sedan är det bara att dyka upp den 8 september och springa. Glöm inte att skriva ut kvittot eller spara mejlet du får efter genomför betalning, det fungerar som startbevis. 

Hur långt springer man?

Det bestämmer arrangören. Vår rekommendation är att välja en sträcka där många kan delta, gärna 3-7 km. Som arrangör kan man även dela in sitt startfält i olika grupper, t.ex. utifrån fart eller distans.

Kan man betala med swish?

Ja, det går bra att betala med swish. Det är viktigt att du uppmanar den som swishar att märka sin betalning med ditt events unika kod. Först då kan vi på Barncancerfonden sammanställa och se hur mycket som har swishats till just ditt event. Av tekniska begränsningar kan det dröja några veckor innan alla de pengar som swishats med din kod syns på din insamlingssida. Namn på den som har swishat en gåva kommer inte att synas på hemsidan.

Swishnummer för Run of Hope: 123 147 12 00.

Vart går pengarna som samlas in?

Pengarna går till forskning kring barncancer samt stöd till de drabbade familjerna. Läs gärna mer om vart pengarna går.

Kan jag ha egna lokala sponsorer till mitt Run of Hope?

Man kan ordna med egna sponsorer för sitt lokala Run of Hope-lopp. Det finns färdiga sponsormoduler på er insamlingssida där man kan registrera sponsorer på brons-, silver- och guldnivå. Man kan även ordna med lokala sponsorer som ställer upp med fika, bananer eller annat tilltugg och dryck.

Behöver man ordna med tillstånd för sitt lopp?

Som arrangör av Run of Hope behövs inte polistillstånd förutsatt att man inte påverkar den lokala trafiken. Om start/mål för loppet sker på en privat plats behövs tillstånd från ägaren.

I vissa fall kan det behövas tillstånd:

  • Om ni är så pass många deltagare att det påverkar den lokala trafiken
  • Om ni tar tid på ert lopp.
  • Om ni vill ha er start- och målplats på en offentlig plats så söker ni tillstånd hos polisen - https://polisen.se/tjanster-tillstand/tillstand-ansok/allman-sammankomst/. Polisen kommer att ta ut en kostnad för att behandla er ansökan.
  • Om ni är över 1000 deltagare och har tidtagning så behöver ni söka tillstånd hos Länsstyrelsen.

Kan jag ändra antalet startplatser på min egen eventsida i efterhand?

Då det kan vara svårt att uppskatta hur många deltagare som visar intresse så kan du gå in och ändra antalet startplatser på ditt event. Det gäller även kontaktupggifter och annan information som rör ditt event. Logga in på 'Mina sidor' som du hittar högst upp på sidan. Klicka här om du har glömt ditt lösenord.