”Eventen skapar gemenskap samtidigt som vi bidrar”

Tiotusentals motionärer kan inte ha fel. Svettfesten Spin of Hope är större än Vasaloppet och samlar in miljoner i kampen mot barncancer. För hotellkedjan Scandic har eventet blivit tradition.

Inför det senaste Spin of Hope uppmanade Martin Engqvist, manager på Scandic Alvik, tillsammans med flera kollegor alla Scandics hotell att vara med i evenemanget. Nu uppmanar han hela Sveriges hotellbransch att delta i nästa års upplaga.

− Det är en jätterolig team-aktivitet att göra med jobbet. Vi peppar varandra både inför och under loppet, säger han.

Martin Engqvist har deltagit i sju Spin of Hope-event. Rent praktiskt går det till så att deltagare går ihop i lag på upp till tolv personer och hyr en spinningcykel på något av de över hundra gym som deltar i evenemanget. Sedan gäller det att tillsammans hålla igång cykeln i tolv timmar, från klockan sju på morgonen till klockan sju på kvällen. Man behöver inte ha spinningvana sedan tidigare för att delta. Var och en bestämmer själv hur tungt man trampar och det är deltagandet i sig som är det viktiga, men vill man ha en utmaning finns alla möjligheter.

− Ett år cyklade jag hela dagen – tolv timmar. Är man tävlingsinriktad och van cyklist kan jag rekommendera det. Det är verkligen inte jag, men det var kul ändå, säger Martin Engqvist.

I 2019 års Spin of Hope cyklade han i tre timmar.

− Det gick jättebra. Det var riktigt kul, och roligt att så många kollegor var där, säger han.

Scandic Alvik hade hyrt två cyklar där medarbetarna avlöste varandra. Runtomkring cyklade personal från andra Scandic-hotell. Företaget hade sammanlagt 15 cyklar i samma spinningsal, så de var ett stort gäng. Christina Alpholm, hotellchef på Scandic Victoria Towers, hade de två första passen och började cykla redan vid sju på morgonen.

– Det var en sådan glädje och värme i salen så tröttheten försvann direkt. Det kändes jättebra att samlas för det här syftet. Det är så orättvist att barn ska behöva drabbas av sjukdom. Självklart vill jag vara med och bidra till att fler överlever, säger hon.

Spin of Hope har funnits i över ett decennium och sedan starten 2009 har både deltagar- och insamlingssiffrorna tiodubblats. Nu samlar evenemanget fler deltagare än Vasaloppet. Tiotusentals motionärer deltog 2019 och alla deltagaravgifter går oavkortat till Barncancerfonden. Totalt samlades nära sju miljoner kronor in under 2019 års evenemang.

Spin of Hope sätter också fokus på hälsofrågor, och när man deltar som arbetsplats får man ett bra tillfälle att lyfta till exempel friskvård, tycker Christina Alphol  m. Hon avslöjar att hon till vardags inte brukar ägna sig så mycket åt just spinning. Ändå cyklade hon i två timmar.

− Man blir peppad av kollegorna runtomkring. Men visst, det kändes efteråt att jag hade tränat, säger hon.

Under de senaste två åren har Scandic valt att engagera sig lite extra i Spin of Hope genom att vara på plats och dela ut gåvopåsar, mat och fika.

− Vi tycker att det är en så bra sak och vill vara med och skapa mer engagemang kring dagen. Dessutom kan vi ju det här med bufféer, säger Hans Pedersen, säkerhets- och it-ansvarig på Scandic Infra City.

Han har varit med och cyklat under Spin of Hope i flera år. Som företag är det lätt att delta samtidigt som det ger mycket tillbaka, tycker han.

− Det är ett roligt event som skapar gemenskap samtidigt som vi är med och bidrar till bättre vård för drabbade barn, säger han och tillägger att budskapet bakom Spin of Hope också rimmar väl med Scandics inriktning som familjevänligt hotell. 

Martin Engqvist säger att företag genom att delta i eventet skickar en tydlig signal om att de tar ett samhällsansvar. Deltagandet gör också att medarbetarna känner en stolthet över sin arbetsplats.

− Det finns en stark kraft i att gå ihop och göra något bra tillsammans, säger han.