Fotografiska i Stockholm var en av 160 platser i Sverige där Yoga of Hope arrangerades. Foto: Jennifer Glans

Yoga of Hope gav över en halv miljon kronor till kampen mot barncancer

När Yoga of Hope arrangerades för att stötta barn med cancer valde tusentals människor runt om i landet att bege sig till en yogastudio. Totalt yogades det in närmare 529 000 kronor.

Den 1-3 november arrangerade över 160 yogastudios i Sverige Yoga of Hope. Det blev en helg som lockade tusentals personer att delta i ett yogapass för att bidra till kampen mot barncancer. Tillsammans samlade alla yogisar in närmare 529 000 kronor, pengar som går till att finansiera barncancerforskning och stärka stödet till drabbade barn och deras familjer. Det är en ökning med nästan 100 000 kronor från förra årets Yoga of Hope.

– Vi ser en stor vilja att engagera sig i vår fråga genom fysisk aktivitet under våra idrottsevent. Det här är tredje året vi arrangerat Yoga of Hope och det är roligt att se att vi fortsätter att locka både yogafrälsta och nyfikna nybörjare som vill stötta kampen mot barncancer, säger Jannica Eriksson, chef för Barncancerfondens idrottsevent.

Yoga of Hope är ett av Barncancerfondens sex idrottsevent. Varje år springer, cyklar, promenerar, simmar och yogar tiotusentals människor för att samla in pengar till Barncancerfondens fortsatta arbete.

– Vi är så ödmjuka inför människors engagemang under de här idrottseventen. Nästan varje dag drabbas ett barn i Sverige av cancer och varje krona gör skillnad för att nå vår vision att utrota barncancer, säger Jannica Eriksson.

De samlade in mest

Yoga of HopeJönköping: 35 400 kronor
Starkt kul yoga med Michael och Ingela Dahlen, Stockholm: 29 450 kronor
Yoga of Hope med Frida Wirsén, Örebro: 19 051 kronor
Yoga of Hope, Värmdö: 18 050 kronor
Yoga of Hope 2019, Gävle: 17 650 kronor
Deep OM yoga, Stockholm: 17 450 kronor
Yoga of Hope på Friskis, Linköping: 16 850 kronor
Friskis & Svettis Yoga of Hope, Lund: 15 060 kronor
Yoga of Hope med Emma Ståhl, Stenungsund: 11 850 kronor
Friskis, Järfälla: 10 500 kronor

Välkomnar media

Barncancerfonden välkomnar media att ta kontakt med arrangörerna som ofta gärna berättar om sitt engagemang. Här hittas alla arrangörer.

Om Yoga of Hope

• Yoga of Hope är ett årligt event under Barncancerfonden som privatpersoner och företag själva kan anordna.
  • I år hölls Yoga of Hope den 1-3 november.
  • Totalt arrangerades 180 yogaklasser runt om i Sverige under helgen.
  • Mer information på www.yogaofhope.se.

Om barncancer

• Nästan varje dag drabbas ett barn i Sverige av cancer.
  • Cancer är den vanligaste dödsorsaken bland barn mellan 1 och 14 år i Sverige.
  • Cirka 85 procent av barnen överlever, men det varierar mycket beroende på cancertyp.
  • 7 av 10 överlevare drabbas av sena komplikationer.
  • Barncancerfonden är den enskilt största finansiären av barncancerforskning i Sverige.