Run of Hope 2022

Över en miljon kronor till Barncancerfonden under Run of Hope 2022

90 lopp arrangerades från norr till söder under årets Run of Hope. Privatpersoner och företag i hela landet samlade tillsammans in 1,2 miljoner kronor till Barncancerfondens arbete mot barncancer.

Run of Hope arrangeras sedan 2016 under barncancermånaden i september. Under nio dagar har vem som helst möjlighet att arrangera ett lopp och bjuda in deltagare för att tillsammans engagera sig för att samla in medel till Barncancerfondens arbete för drabbade.

- Barncancermånaden i september är en av de viktigaste och roligaste månaderna på året för oss, då vi ser ett fantastiskt engagemang från människor i hela landet. I år arrangerades hela 90 olika lopp under Run of Hope, och jag vill rikta ett stort tack till varje person som är med och bidrar. Tillsammans gör ni det möjligt för oss att arbeta vidare med att öka överlevnaden och livskvaliteten för de som drabbas av barncancer, säger Michel Brygiewicz, marknadschef på Barncancerfonden.

Årets Run of Hope tillsammans med Vitamin Well visade på ett stort engagemang och starka berättelser. Simmarna Sarah Sjöström och Sophie Hansson deltog i loppet i Hagaparken i Stockholm den 17 september och fick bland annat träffa färdigbehandlade barn som länge hade sett fram emot att få vara med och springa igen. I flera städer arrangerades lopp för barn som är under behandling eller till minnet av barn som inte längre är med oss.

Insamlade medel bidrar till livsviktig forskning

Varje år diagnostiseras i genomsnitt 370 barn med cancer i Sverige. De pengar som samlas in under Barncancerfondens insamlingsevent går bland annat till livsviktig forskning på barncancer för att fler ska överleva samt till att finansiera stödinsatser för de barn som insjuknar och deras närstående. Under 2021 möjliggjorde medlen bland annat att 99 forskare beviljades finansiering för att kunna ägna motsvarande 287 000 timmar till att forska på barncancer och nya läkemedel. Tack vare stora framgångar på forskningsområdet finns det nya behandlingar för diagnoser som tidigare var en dödsdom.

Läs mer om forskningsframstegen inom barncancer här: Överlevnad av barncancer ökar! | Barncancerfonden

För mer information om Barncancerfondens insamlingsevent, vänligen kontakta:

Nathalie Hillerström, affärsutvecklare, Kampanj och Event nathalie.hillerstrom@barncancerfonden.se

Malin Paulsson, projektledare, Kampanj och Event
malin.paulsson@barncancerfonden.se