Den 20-22 september springs Run of Hope för fjärde året i rad. Foto: Magnus Glans

I helgen springer tusentals mot barncancer

På fredag startar Run of Hope. På ett 90-tal platser runt om i Sverige springer tusentals människor för att stötta kampen mot barncancer.

Mellan den 20 och 22 september hålls den fjärde upplagan av Barncancerfondens Run of Hope tillsammans med Vitamin Well. Då gör sig tusentals löpare redo att jogga, lunka eller spurta för att stötta de barn och familjer som drabbas av cancer.

– Run of Hope riktar sig till alla sorters löpare, från motionären till elitlöparen, som vill kombinera sin löpning med att bidra till ett bra ändamål, säger Nathalie Hillerström, projektledare på Barncancerfonden.

Run of Hope arrangeras av privatpersoner, föreningar och företag över hela landet. Den som vill vara med och springa kan i år hitta lopp från Kiruna i norr till Malmö i söder.

Förra året samlade deltagare och arrangörer in drygt 1,3 miljoner kronor. I år höjs ribban ytterligare tillsammans med samarbetspartnern Vitamin Well och deras ambassadörer –simmaren Sarah Sjöström, längskidåkaren Stina Nilsson och artisten Petter Alexis. Vitamin Well anordnar även tre egna lopp: i GöteborgStockholm och Åre

– Det är ett högt tryck på våra tre lopp men det finns fortfarande platser kvar. Tillsammans med några av våra största ambassadörer kommer vi göra allt för att slå insamlingsrekordet. Vi hoppas därför att så många som möjligt vill springa med oss, säger Petter Ericson Hållén, Marketing Manager på Vitamin Well.

Välkomnar media

Barncancerfonden välkomnar media att ta kontakt med arrangörerna som ofta har intressanta historier att dela med sig av. Alla lopp och kontaktuppgifter till arrangörerna hittas här.

Om Run of Hope

• Är ett löplopp på initiativ av Barncancerfonden i samarbete med Vitamin Well.
  • Arrangeras av privatpersoner, företag och föreningar runt om i Sverige.
  • Hålls i år 20-22 september.
  • Löparna väljer själva att betala 100, 150 eller 200 kronor i deltagaravgift.
  • Har sedan starten 2016 samlat in 4,3 miljoner kronor. Alla pengar går till Barncancerfondens fortsatta arbete att finansiera forskning och ge råd och stöd till de som drabbas.

Om barncancer

• Nästan varje dag drabbas ett barn i Sverige av cancer.
  • Cancer är den vanligaste dödsorsaken bland barn 1-14 år i Sverige.
  • Cirka 85 procent av barnen överlever, men det varierar mycket beroende på cancertyp.
  • 7 av 10 överlevare drabbas av sena komplikationer.