Dina steg kan rädda liv – promenera eller spring i september för barncancerdrabbade

Genom att arrangera eller delta i en promenad eller ett motionslopp under september månad med vänner, familj eller kollegor är du med och bidrar till det viktiga arbetet för att fler barn ska överleva cancer och leva ett gott liv. Kort, långt eller lagom, alla sträckor räknas i insamlingen.

September är den internationella barncancermånaden. I Sverige arrangeras insamlingsaktiviteter i hela landet till förmån för drabbade barn och familjer. Under månaden bjuder Barncancerfonden in till engagemang i kampen mot barncancer genom promenadeventet Walk of Hope och löpareventet Run of Hope tillsammans med Vitamin WellUnder barncancermånaden förra året engagerade sig 8 500 personer på över 100 platser i landet i promenader och motionslopp och samlade därigenom in 3,1 miljoner kronor, vilket bidrog till ett sammanlagt insamlingsrekord.

– Vi är tacksamma för varje arrangörs och deltagares engagemang, varje steg och insamlad krona gör skillnad. De insamlade medlen gör det möjligt för barncancerforskare att lösa de svåra gåtorna kring barncancer. Samtidigt kan vi genom alla generösa bidrag se till att drabbade barn och deras familjer får rätt stöd, säger Micael Mathsson, tf generalsekreterare, Barncancerfonden.

Flera viktiga framsteg tack vare ett stort engagemang

Varje bidrag och engagemang räknas och under det gånga året möjliggjorde de totalt insamlade medlen till Barncancerfondens verksamhet bland annat följande:

• Finansiering beviljades till 99 forskare, vilket motsvarar 287 000 forskartimmar
  • 58 familjer har fått juridiskt stöd genom Barncancerfondens satsning Rättshjälpen
  • 801 stödsamtal ringdes mellan psykoterapeuter och familjer eller barncanceröverlevare
  • 104 sjuksköterskor deltog i kurser om barnonkologi.

Läs mer om de framsteg som är möjliga genom fortsatt enagemang i Barncancerfondens årsrapport från 2021.

Kända profiler och eldsjälar engagerar sig

Flera kändisar och idrottsprofilerhar under åren engagerat sig i insamlingseventen för att uppmärksamma och sprida ordet om Barncancerfondens arbete för drabbade. I år kommer bland annat komikern Johan Glans att delta i promenaden ”Elins vänner” den 17 september i Helsingborg och hålla i en auktion till förmån för Barncancerfonden. Flera idrottsstjärnor kommer att vara på plats och delta under de två största loppen under Run of Hope tillsammans med Vitamin Well i Hagaparken i Stockholm den 17 september och i Åre den 18 september.

– Under åren har vi sett promenader och lopp i alla möjliga former och vi inspireras av de kreativa arrangemang som anordnas för drabbade och deras närstående. Extra roligt är att se eldsjälar som engagerar sig år efter år och bjuder in nya och gamla vänner att delta. Det inger hopp, säger Malin Paulsson, projektledare för Walk of Hope.

Walk of Hope 1–30 september

Under barncancermånaden kan privatpersoner, föreningar och företag i hela Sverige arrangera promenader och gå tillsammans korta eller långa sträckor i natur eller stadsmiljö.

• Walk of Hope pågår under hela september och man kan välja att arrangera sin promenad under en eller flera dagar.
  • Det går även att arrangera eller delta i en digital promenad om man inte kan närvara på plats.
  • Det kostar ingenting att arrangera en promenad, men som deltagare betalar man en avgift på 100 eller 200 kronor, som går till Barncancerfondens arbete.
  • Som familj kan man även köpa en familjestart för 400 kronor.
  • Läs mer om Walk of Hope och hur du anmäler dig eller ditt event här: Walk of Hope – Årets viktigaste promenad | Barncancerfonden

För mer information om Walk of Hope, vänligen kontakta: Malin Paulsson, projektledare, malin.paulsson@barncancerfonden.se

Run of Hope tillsammans med Vitamin Well 10-18 september

Vill man ökatempot i stegen kan man arrangera eller anmäla sig till ett av loppen under Run of Hope tillsammans med Vitamin Well.

• Run of Hope tillsammans med Vitamin Well arrangerades första gången 2016 och tusentals deltagare har under åren sprungit in över 8,5 miljoner kronor till Barncancerfondens arbete.
  • Att arrangera ett lopp kostar ingenting, men deltagare kan välja att bidra med 100, 150 eller 200 kronor för att medverka och hela deltagaravgiften går till Barncancerfonden.
  • Vill man springa som en grupp går det även att anmäla ett lag på 5 eller 10 personer för 400 kr respektive 800 kr.
  • Även Run of Hope tillsammans med Vitamin Well går att arrangera och delta i digitalt.
  • Läs mer om hur du arrangerar och deltar i ett lopp här: Run of Hope 2022 – Spring för välgörenhet | Barncancerfonden.

För mer information om Run of Hope tillsammans med Vitamin Well, vänligen kontakta: Nathalie Hillerström, projektledare, nathalie.hillerstrom@barncancerfonden.se