Uppladdning för Spin of Hope – målet: 4 miljoner till stöd för barn med cancer

Tillsammans med träningsanläggningar över hela landet förbereder sig Barncancerfonden för Spin of Hope – Sveriges största spinningevent. Under lördagen 28 mars ska det trampas från norr till söder med målet att samla in fyra miljoner kronor för att stötta och hjälpa cancerdrabbade barn och deras familjer. Det finns fortfarande plats för fler deltagare.

Spin of Hope har blivit väldigt populärt och det ser ut att gå riktigt bra i år. Drygt 1 600 cyklar är redan bokade, och varje cykel ska hållas igång under tolv spinningpass i rad. Det betyder att över 19 000 personer kommer att trampa för att hjälpa cancersjuka barn under lördagen den 28 mars. Ännu fler blir det om de sista tillgängliga cyklarna bokas. Det är stort, säger Gary Fleming, projektledare för Spin of Hope

Om några veckor kommer årets Spin of Hope att summeras men redan nu kan Barncancerfonden konstatera att eventet engagerar. Hittills har 3 miljoner kronor samlats in genom bokningsavgifter för cyklarna. Under eventet kommer många arrangerande träningsanläggningar att göra ytterligare insamlingar och det finns fortfarande cyklar kvar att boka.

Företaget Activio, som tillverkar pulsmätare och vars utrustning finns i många svenska spinningsalar, har lagt på en egen utmaning och uppmanar motionärer att samla ihop 25 miljoner hjärtslag i samband med spinning under mars månad. Läs mer på: http://www.barncancerfonden.se/spin-of-hope/stod-med-hjartat/

För varje träningsanläggning som investerar i ett Activiosystem så skänker företaget dessutom 12.000 kr till Barncancerfonden.

Spin of Hope har arrangerats i mars varje år sedan 2008. I år är siktet ställt på att samla in totalt fyra miljoner kronor.

Pengarna som samlas in genom Spin of Hope fördelas mellan de sex lokala föreningarna Barncancerfonden Norra, Barncancerfonden Mellansverige, Barncancerfonden Östra, Barncancerfonden Västra, Barncancerfonden Södra samt Barncancerfonden Stockholm Gotland. Föreningarna arbetar med stöd till drabbade barn och familjer genom samtalsgrupper, familjeaktiviteter, sjukhusclowner, fikakvällar på barncanceravdelningarna och andra typer av socialt stöd.

Mer information om Spin of Hope hittar du på www.spinofhope.se