Den 17 november är det dags för Yoga of Hope. Foto: Magnus Glans

Tusentals yogar i kampen mot barncancer

Den 17 november rullas tusentals yogamattor ut när yogis, nya som rutinerade, går med i kampen mot barncancer under Yoga of Hope.

Det är andra gången som Barncancerfondens event Yoga of Hope går av stapeln. Då går yogastudios samman och håller pass för att stötta Barncancerfondens arbete att finansiera barncancerforskning och stödja drabbade barn och deras familjer. Målet är att samla in en halv miljon kronor. Förra året var intresset stort och yogastudios över hela världen deltog.

- Förra året såg vi ett fantastiskt engagemang från arrangörer och deltagare, och nu hoppas vi att många vill kliva upp på yogamattan och tillsammans bidra till förändring även i år. Det är tack vare människor som engagerar sig som vi kan jobba mot vår vision att utrota barncancer, säger Lotta Lundvall, chef för idrottsevent på Barncancerfonden.

Yoga of Hope vänder sig både till den som är nyfiken på yoga och den som är en rutinerad yogi. Nytt för i år Barncancerfondens samarbete med Yogobe, nordens ledande digitala företag inom yoga, meditation, träning och hälsa. Tack vare samarbetet kommer yogapass även att kunna erbjudas online.

- Vi är jätteglada över att Yogobe vill vara med oss under den här dagen. Yogaklasser online är ett bra alternativ för dem som inte kan komma iväg till en yogastudio, men som ändå vill vara med i kampen mot barncancer, säger Lotta Lundvall.

Barncancerfonden välkomnar media att ta kontakt med arrangörerna, en komplett lista över alla deltagande yogastudios i Sverige finns här.

Om Yoga of Hope

• Yoga of Hope är ett årligt, internationellt event under Barncancerfonden som privatpersoner och företag själva kan anordna.
  • I år arrangeras Yoga of Hope den 17 november över hela världen.
  • Förra året arrangerades totalt 334 yogaklasser under dagen.
  • Mer information på www.yogaofhope.se

Om barncancer

• Nästan varje dag insjuknar ett barn i Sverige i cancer.
  • Cancer är det vanligaste dödsorsaken för barn mellan 1 och 14 år i Sverige.
  • Den genomsnittliga överlevnaden för barn med cancer är 80 procent, men det varierar mycket beroende på cancertyp.
  • Barncancerfondens vision är att utrota barncancer.