Jogga, spurta eller lunka runt. När löparfesten Run of Hope arrangeras på 80-talet platser i landet är alla sorters löpare välkomna. Fotograf: Magnus Glans

Tusentals löpare springer mot barncancer den 8 september

Lördagen den 8 september springer tusentals människor över hela Sverige i Run of Hope för att samla in pengar till kampen mot barncancer. Vissa lopp har blivit en succé redan innan start.

Jogga, spurta eller lunka runt. När löparfesten Run of Hope arrangeras på 80-talet platser i landet är alla välkomna. Den 8 september snöras tusentals löparskor av människor som vill motionera och samtidigt bidra till Barncancerfondens fortsatta arbete. Förra året deltog runt 15 000 personer och samlade tillsammans in 1,7 miljoner kronor.

Succé redan innan start

För Linnéa Hemmarö och Jacqueline Karlsson från Borås är det andra året i rad de arrangerar ett Run of Hope. Och med mer än en vecka kvar till startskottet har de redan överträffat sitt insamlingsmål

- Det känns jättekul att ha nått målet så här långt innan loppet, vi har verkligen kämpat för det. Alla pengar som fortsätter komma in nu känns som en fin bonus, säger Linnéa Hemmarö.

Vem som helst kan anmäla sig till ett lopp. Alla startavgifter går till Barncancerfondens finansiering av livsviktig forskning samt stöd till barn som drabbats av cancer och deras familjer.

- Vi är så tacksamma för alla de fantastiska människor som väljer att engagera sig i vår vision att utrota barncancer. Run of Hope är till för alla löpare, oavsett nivå, som vill kombinera sin löpning med ett gott ändamål, säger Lotta Lundvall, chef för idrottsevent på Barncancerfonden.

Om Run of Hope

• Run of Hope är ett årligt event under Barncancerfonden, som privatpersoner och företag själva kan anordna.
• I år hålls Run of Hope den 8 september
• Förra året deltog ca 15 000 personer över hela Sverige och samlade tillsammans in 1,7 miljoner kronor till Barncancerfondens arbete.
• Mer information och en lista över alla arrangörer runt om i landet på www.runofhope.se

Om barncancer

• Nästan varje dag insjuknar ett barn i Sverige i cancer.
• Cancer är den vanligaste dödsorsaken för barn mellan 1 och 14 år i Sverige.
• Den genomsnittliga överlevnaden för barn med cancer är 80 procent, men det varierar mycket beroende på cancertyp.
• Barncancerfondens vision är att utrota barncancer.