Micael Mathsson t.f generalsekreterare på Barncancerfonden tar emot en check på närmare 30 miljoner av Team Rynkeby. Fotograf: Albin Karlén

Team Rynkeby skänker närmare 30 miljoner kronor till Barncancerfonden för 2022 års insamlingsaktiviteter

Sedan 2011 har Team Rynkeby varit med och samlat in pengar till Barncancerfondens arbete i Sverige. Hittills har 230 miljoner kronor samlats in och med dagens checköverlämning på Skansen på nära 30 miljoner kronor är den totala summan nu hela 260 miljoner kronor.

– Först av allt vill jag börja med att tacka alla i Team Rynkeby för enastående insatser under året. Ni har inte bara genomfört en enorm prestation som cyklat i ur och skur, hela vägen till Paris, utan också lyckats engagera företag, organisationer och privatpersoner att vara med på er resa. Tack vare allas ert outtröttliga arbete kan vi se till att fortsätta kampen mot barncancer och ge alla de barn och anhöriga som drabbats det stöd som behövs, säger Micael Mathsson, t.f. generalsekreterare på Barncancerfonden.

Team Rynkeby består av 2 400 motionscyklister och 550 servicedeltagare fördelade på 65 lokala lag i 9 länder. I Sverige har 16 lag från Dalarna i norr till Skåne söder varit med och bidragit till att samla in medel till olika organisationer som verkar för barn med svåra sjukdomar. Totalt har Team Rynkeby samlat in 29 725 338 miljoner kronor till Barncancerfonden under 2022.

Ett viktigt mål under året är att genomföra det gemensamma cykelloppet till Paris. Den 16 juli i år gick 2 500 av Team Rynkebys cyklister från hela Europa i mål i ett varmt Paris efter ungefär en veckas trampande. En av cyklisterna som deltog var Tony Jeppsson. Tonys dotter Freja var 2,5 år gammal när hon drabbades av rhabdomyosarkom för 1,5 år sedan, och behandlades under en tid i Paris. Nu fick hon komma tillbaka till Paris som färdigbehandlad och mötte upp sin pappa och de övriga cyklisterna strax innan målgången. Med Freja i spetsen lotsades ett hav av gula cyklister i mål.

– När Team Rynkeby samlar in pengar till Barncancerfonden, ger de även en omfamning av hopp och omtanke till oss drabbade familjer. Det var anledningen till att jag ville engagera mig i projektet under min dotters sjukdom. För att få ge vidare den omfamningen till andra drabbade, och samtidigt bli del av en gemenskap, och få vänner och minnen för livet. Att cykla till Paris känns meningsfullt när man ser hur det inspirerar andra att bidra till den viktiga forskningen kring barncancer, säger Tony Jeppsson.

– Det är en fantastisk känsla att tillsammans med årets Team Rynkeby-deltagare idag få lämna över en check till Barncancerfonden på nämrare 30 miljoner kronor. Vi har haft ett otroligt roligt år ihop och jag är väldigt stolt över vad vi åstadkommit både här i Sverige och internationellt. Team Rynkeby växer stadigt i Europa med fler lag och fler deltagare, vilket märks då vi lyckats lyfta vår totala insamling till ett nytt rekord på över 100 miljoner kronor till barn med kritiska sjukdomar, säger Paul Chronqvist Svensson, Country Manager i Sverige för Team Rynkeby.

Insamlade medel möjliggör mer stöd till drabbade

Tack vare insamlade medel kan Barncancerfonden fortsätta bidra till utvecklingen av den livsviktiga barncancerforskningen och utveckla det löpande stödet till drabbade familjer. Under det gånga året möjliggjorde de totalt insamlade medlen till Barncancerfondens verksamhet bland annat följande:

• Finansiering beviljades till 99 forskare, vilket motsvarar 287 000 forskartimmar
  • 58 familjer har fått juridiskt stöd genom Barncancerfondens satsning Rättshjälpen
  • 801 stödsamtal ringdes mellan psykoterapeuter och familjer eller barncanceröverlevare
  • 104 sjuksköterskor deltog i kurser om barnonkologi.

Läs mer om Team Rynkebys historia och aktiviteter, Team Rynkeby (team-rynkeby.se)