Aron Anderson lämnar över gåvocheck till Nathalie Hillerström och Flora Waardahl på Barncancerfonden.

Team Aron Cykelklubb och Aron Anderson har samlat in över 2 miljoner kronor till Barncancerfonden

Aron Anderson och cykelklubben Team Aron CK har sedan 2020 tack vare engagemang och initiativ från medlemmar, sponsorer, samarbetspartners och övriga givare samlat in 2 081 771 kronor till Barncancerfondens arbete för drabbade.

Team Aron CK (T.A.C.K!) startades i januari 2020 av ett gäng hängivna cyklister i samarbete med äventyraren och föreläsaren Aron Anderson som drabbades av cancer när han var sju år gammal. Tillsammans ville medlemmarna samla in pengar till barncancerdrabbade, genom olika insamlingsevent för cyklister. Ride of Hope blev cykelklubbens första event som ägde rum i juli 2022, då cyklisterna äntligen kunde mötas efter två år av pandemi och tillsammans cykla mot ett gemensamt mål. Närmare 70 deltagare var med och cyklade i sju dagar, och trampade tillsammans 1 100 kilometer från Lund till Stockholm. Loppet blev en viktig milstolpe för cykelklubben, som grundades i en idé att kunna kombinera medlemmarnas passion för cykling med välgörenhet.

- Vilken glädje det är att möta så många varmhjärtade människor som vill stödja och bidra samtidigt som de bygger sitt eget välmående genom cyklingen. En fantastisk kombination med bara fördelar då vi vet att Barncancerfondens arbete gör en enorm skillnad för de barn och familjer som drabbas av cancer, och även med forskningen för att färre ska drabbas i framtiden. Självklart vill vi bidra till det, säger Magnus Erlandsson, ordförande Team Aron CK.

Aron Andersons engagemang för drabbade

Aron Anderson  drabbades av cancer i form av en tumör i benet när han var sju år gammal. Han gick igenom en tuff behandling med cytostatika och operationer, som bland annat innebar att han blev rullstolsburen. Aron hittade inspiration och styrka i idrotten, och började så snart han kunde efter sin avslutade behandling att utforska alla de möjligheter han hade att utöva nya sporter med sin rullstol. Med hård träning och en stark vilja har Aron medverkat i både junior-EM och Paralympics.

Aron Anderson har med stort engagemang på egen hand och tillsammans med andra initierat flera aktiviteter och event för att samla in pengar till Barncancerfondens arbete för drabbade. Bland annat att slå rekord i antal fallskärmshopp (145 stycken på en dag), bestiga Kilimanjaro, paddla kajak med barncanceröverlevare och cykla över hela Sverige.

- När jag var 9 år gammal opererades jag för cancer och hamnade i rullstol till följd av det. De senaste åren har jag dedikerat mina äventyr och idrottsprojekt till att samla in pengar till Barncancerfonden vilket av förklarliga skäl ligger mig så varmt om hjärtat. Nu känns det extra kul att även TeamAron Cykelklubb finns där en hel massa människor engagerar sig ideellt för att även dom samla in pengar. Det känns så fint och så viktigt, säger Aron Anderson.

Vid alla event och aktiviteter Team Aron CK och Aron Anderson arrangerar går överskottet till Barncancerfondens arbete för drabbade barn och familjer och medel till forskning kring barncancer.

- Vi vill säga tack till Aron Anderson och hela Team Aron CK, och alla som varit med och bidragit. Alla bidrag gör skillnad, och tack vare insamlade medel kan vi bedriva vårt arbete för barncancerdrabbade barn och familjer, och se till att forskningen kring barncancer går framåt för att överlevnaden ska öka, säger Michel Brygiewicz, marknadschef på Barncancerfonden.

Läs om Team Aron CK och hur du kan engagera dig här: www.temaaronck.se, och följ nyheter om Aron Andersons event här: Start - Aron Anderson - Föreläsare, äventyrare & inspiratör.

För mer information om Barncancerfondens insamlingsaktiviteter, vänligen kontakta Flora:

Flora Waardahl
Mejl: flora.wardaahl@barncancerfonden.se