Spring eller promenera i gång hösten med Barncancerfonden – dina steg gör skillnad för drabbade

Under barncancermånanden i september kan du vara med och bidra i det viktiga arbetet för barncancerdrabbade genom att promenera eller springa. Hur långt eller snabbt du vill gå eller springa spelar ingen roll, alla steg räknas i Run of Hope och Walk of Hope.

Under september månad bjuder Barncancerfonden in till engagemang i kampen mot barncancer genom promenadeventet Walk of Hope och löpareventet Vitamin Well Run of Hope. Tillsammans med vänner, familj eller kollegor kan ni arrangera eller delta i en promenad eller ett löparevent i hela landet under Walk of Hope och Vitamin Well Run of Hope, och på så sätt bidra till Barncancerfondens arbete för drabbade barn och familjer.

– Vi är otroligt tacksamma för alla arrangörers och deltagares engagemang, varje steg och insamlad krona gör skillnad. Tack vare alla generösa bidrag kan nya forskningsprojekt möjliggöras, och dessutom kan vi fortsätta ge stöd till drabbade barn och familjer i hela landet under och efter behandling, säger Ola Mattson, generalsekreterare, Barncancerfonden.

Engagerar sig för att fler barn ska överleva cancer

Under barncancermånaden förra året engagerade sig 7 583 personer i hela landet i 67 promenader och 85 motionslopp och samlade därigenom in över 2,4 miljoner kronor. Vissa deltagare och arrangörer har varit med sedan starten, och för andra är det första gången. Isabelle i Mölndal arrangerar sitt första lopp under Run of Hope för sin sjuåriga dotter Sigrid som diagnosticerades med leukemi i mars med förhoppningen att samla in 100 000 kronor till Barncancerfondens arbete. Gudö Run of Hope anordnar sitt sjunde lopp i Tyresö för att engagera området i kampen mot barncancer och samla in 146 135 kronor för att nå målet för en total insamling på 1 miljon kronor

En av de arrangörer som deltar i årets Walk of Hope är Titti, som förlorade sin son Caspian i en aggressiv hjärnstamstumör bara några dagar innan sin femte födelsedag. Förra året arrangerade familjen en promenad med stor uppslutning, och i år vill de engagera fler att delta den 17 september i Ystad. Läs mer om Caspians Walk of Hope, och andra promenadevent här: Walk of Hope – Årets viktigaste promenad | Barncancerfonden.

– Vi anordnar Walk of Hope för att hedra Caspian, vår superhjälte, och hylla hans sätt att visa kärlek och omtänksamhet till sin omgivning. Att se människor som jag känner eller inte känner vara med och engagera sig i kampen mot barncancer är väldigt starkt för oss som drabbad familj. Ingen kan rädda alla drabbade, men alla kan vi göra något litet för andra, säger Titti om sitt engagemang under Walk of Hope.

Bidrag som gör skillnad för drabbade

Walk of Hope och Vitamin Well Run of Hope är två av de många insamlingsevent som Barncancerfonden arrangerar. Det är tack vare allmänhetens engagemang och givande som Barncancerfonden kan finansiera forskning på barncancer och erbjuda stöd till familjer som drabbas. Under det gånga året samlade Barncancerfonden in totalt 423 miljoner kronor till forskning och stöd till drabbade barn och familjer.

År 2022 kunde vi erbjuda både akut och långsiktigt stöd för barn, familjer och överlevare tillsammans med våra sex regionala föreningar. Under året har Barncancerfonden även fortsatt sprida kunskap om barncancer och bedrivit viktigt påverkansarbete för att förbättra livsvillkoren för alla barn och anhöriga som drabbas. Detta samtidigt som Barncancerfonden fortsatt främja utvecklingen inom barncancerforskningen genom att tilldela medel till såväl enskilda forskningsprojekt som tjänster, men också genom att finansiera viktig infrastruktur och stötta vården.

Läs mer om de framsteg som är möjliga genom fortsatt engagemang i Barncancerfondens årsrapport från 2022 här: bcf_arsrapport2022_swe_final.pdf (barncancerfonden.se)

Walk of Hope 1–30 september

Under barncancermånaden kan privatpersoner, föreningar och företag i hela Sverige arrangera promenader och gå tillsammans korta eller långa sträckor i natur eller stadsmiljö.

• Walk of Hope pågår under hela september, och man kan välja att arrangera sin promenad under en eller flera dagar.
  • Det kostar ingenting att arrangera en promenad, men som deltagare betalar man en avgift på 100, 200 eller 300 kronor, som går till Barncancerfondens arbete.
  • Som familj kan man även köpa en familjestart för 600 kronor.
  • Läs mer om Walk of Hope och hur du anmäler dig eller ditt event här: Walk of Hope – Årets viktigaste promenad | Barncancerfonden.

För mer information om Walk of Hope, vänligen kontakta Malin Paulsson, projektledare, på mejladress: malin.paulsson@barncancerfonden.se

Vitamin Well Run of Hope 16-24 september

Vill man öka tempot i stegen kan man arrangera eller anmäla sig till ett av loppen under Run of Hope tillsammans med Vitamin Well.

• Vitamin Well Run of Hope arrangerades första gången 2016, och tusentals deltagare har under åren sprungit in över 8,5 miljoner kronor till Barncancerfondens arbete.
  • Att arrangera ett lopp kostar ingenting, men deltagare kan välja att bidra med 100, 200 eller 300 kronor för att medverka och hela deltagaravgiften går till Barncancerfonden.
  • Vill man springa som en grupp går det även att anmäla ett lag på 5 eller 10 personer för 750 kr respektive 1500 kr.
  • Läs mer om hur du arrangerar och deltar i ett lopp här: Run of Hope 2023 – Spring för välgörenhet | Barncancerfonden

För mer information om Run of Hope tillsammans med Vitamin Well, vänligen kontakta Malin Paulsson, projektledare, på mejladress: malin.paulsson@barncancerfonden.se