​Simmade in mer än en miljon kronor

Under hösten 2014 gjorde Barncancerfonden och Svenska simförbundet gemensam sak för att samla in pengar genom så kallad sponsorsimning. 28 av landets simklubbar anslöt sig till initiativet Swim of Hope - ett event med syfte att samla in pengar till Barncancerfonden, men även till simklubbarna.

Totalt simmade Sveriges aktiva simmar in 1 251 090 kronor vilket innebär att målet på en miljon passerades med råge. Pengarna delas lika och drygt 625 000 kronor tillfaller Barncancerfonden och en lika stor summa delas av de deltagande klubbarna.

– Jag skulle vilja tacka varenda simmare för sitt engagemang. Swim of Hope överträffade våra förväntningar. Varje krona som simmades in gör skillnad i kampen mot barncancer, säger Jonas Karlsson, Barncancerfonden, projektledare för Swim of Hope.
– Nu ser vi fram emot att genomföra arrangemanget igen under hösten 2015.

Om Swim of Hope
Swim of Hope är ett så kallat sponsorsim. Det innebär att alla simmare skaffar sina egna sponsorer som satsar ett valfritt belopp per meter. Man kan även satsa ett engångsbelopp om man vill.
Deltagarna simmar i en timme och multiplicerar antalet simmade meter med beloppet som sponsorn satsat. Man kan också delta med simhopp.

Pengarna som samlas in under Swim of Hope delas lika mellan klubben och Barncancerfonden.

Här är alla klubbar som deltog i Swim of Hope 2014
Södertälje Simsällskap, Landskrona Simsällskap, Ölands Simklubb, Skövde Simsällskap, Simklubben Neptun, Stockholmspolisens IF Simidrottsförening, Simklubben Ran, Motala Simsällskap, Flens Simsällskap, Karlstads Simsällskap, Katrineholms Simsällskap, Skellefteå Simklubb, Sjöbo Simsällskap, Eskilstuna Simklubb, Simklubben Ena, Leksands Simförening, Upsala Simsällskap, Täby Sim, Töreboda Simförening, Umeå Simsällskap, Vellinge-Näsets Simklubb, Smålandsstenars Simsällskap, Trollhättans Simsällskap, Sala Simsällskap, Hallsberg Kumla Simklubb, Österby Simsällskap, Lycksele IF, Järfälla Simsällskap

Swim of hope 2015
I år genomförs Swim of Hope den 12-13 september. Hela september uppmärksammas av Barncancerfonden som Barncancermånaden. Swim of Hope är en av flera aktiviteter som genomförs under september för att sprida information och samla in pengar.

Läs mer på www.swimofhope.se

För mer information om Swim of Hope, kontakta:
Jonas Karlsson, projektledare, telefon: 0708-82 84 85