Rekordinsamling på över en halv miljard kronor för Barncancerfonden

Under 2021 samlade Barncancerfonden för första gången in över 500 miljoner kronor till forskning och stöd till drabbade barn och familjer. En ökning med över 17 procent jämfört med 2020 som möjliggör ökade forskningssatsningar med över 300 miljoner de kommande åren samt ett samordnat stöd till drabbade i hela landet.

Bland de som bidragit till insamlingen finns både företag och privatpersoner samt testamenterade medel. Under 40 år har Barncancerfonden delat ut mer än 3,5 miljarder kronor till forskning. Insatser som löpande bidragit till ökad överlevnad och livskvalitet för drabbade. Idag överlever 85 procent av de som drabbas och svensk barncancervård är inte bara välfungerande utan också ett föredöme i världen.

– Insamlingen från privatpersoner och företag är avgörande för att driva svensk barncancerforskning framåt och löpande utveckla stödet till drabbade. Årets insamling är ett styrkebesked då vi trots de utmaningar som pandemin medfört för förtroendevalda, anställda, givare och drabbade har kunnat ställa om verksamheten för att genomföra våra nya ambitiösa strategier och program. Vi gör nu precis det vi planerat: nämligen mer för fler, säger Thorbjörn Larsson, generalsekreterare för Barncancerfonden.

Barncancer är än idag den vanligaste dödsorsaken bland barn i Sverige i åldrarna ett till fjorton år och trots ökad överlevnadsgrad är en del barncancerdiagnoser fortfarande en dödsdom. Varje år är det drygt 15 procent som inte överlever vilket motsvarar två skolklasser per år. Man vet fortfarande inte varför barn drabbas av cancer vilket är en av de stora gåtor som Barncancerfondens forskning ämnar lösa.

- Att vi nått över 500 miljoner i insamlade medel visar att det finns ett stort förtroende för det vi gör i kampen mot barncancer. Vi kommer fortsätta att utveckla vår insamlingsstrategi till stöd för våra ändamål som är ökad överlevnad och högre livskvalitet för de drabbade, säger Michel Brygiewicz, marknadschef på Barncancerfonden.

Barncancerfonden har de senaste åren utvecklat verksamheten för att kunna öka forskningsfinansieringen och stödet till drabbade samt bedriva en aktiv samhällspåverkan för att minimera de sociala konsekvenserna för drabbade familjer. För att möta dessa mål sjösattes flera nya strategier och arbetssätt under 2021.

För att säkerställa stabilitet i Barncancerfondens åtaganden avsätts delar av insamlade medel i långsiktigt ansvarsfull kapitalplacering. Under 2021 har denna gett en avkastning om 130 miljoner, motsvarande 11 procent.

FAKTA BARNCANCER

• För 40 år sedan överlevde hälften av alla barn som drabbades av cancer. I dag överlever 85 procent. (Räknat på femårsöverlevnad).
  • 30 procent av överlevarna klarar inte grundskolan, även syskon har svårare att klara skolan.
  • 15 procent överlever inte. Det motsvarar två skolklasser per år.
  • Vissa barncancerdiagnoser innebär fortfarande en dödsdom. Barncancer är i dag den vanligaste dödsorsaken för barn 1–14 år.
  • Varje dag drabbas ett barn i Sverige av cancer.
  • I dag finns drygt 11 000 barncanceröverlevare i Sverige.
  • 70 procent av de som överlever sin behandling drabbas av komplikationer.
  • Det tar i snitt sju år för en familj som drabbats av barncancer att komma tillbaka ekonomiskt.