Rekord för Barncancerfondens julbutik

Barncancerfondens julbutik har varit mer framgångsrik än tidigare år. Vid julafton kunde Barncancerfonden konstatera att årets julförsäljning hade slagit nytt rekord och genererat över 2 miljoner mer än samma period förra året. Företagen står för den största ökningen.

Under veckorna före julafton märker ideella organisationer en stor vilja att ge och hjälpa, och Barncancerfonden har i år sett försäljningen i julbutiken nå en ny rekordnotering. Under november och december har hundratals företag och mängder av privatpersoner valt att handla i den webbaserade julbutiken, som håller öppet fram till 10 januari.

– Alla som har valt att köpa företagspaket, julkort och presenter inför jul är med och finansierar forskning för att fler barn ska kunna överleva cancer. I dagsläget överlever 80 procent av de barn som drabbas. Men 80 procent räcker inte, säger Isabelle Ducellier, generalsekreterare på Barncancerfonden.

Många har köpt ett gåvobevis som levereras direkt till mottagaren, och den nya lykta som lanserades till julbutiken sålde snabbt slut. I år lanserades också företagspaket i flera storlekar, som har varit väldigt populära. Genom att köpa de digitala paketen har företagen fått möjlighet att använda bilder och filmer på lucian Ebba från Barncancerfondens julkampanj på sin egen webbplats.

Många gåvor kompletterar julförsäljningen
Även avdelningen för Givarservice har sett ett stort engagemang för barn med cancer och deras familjer inför jul. Under december ringde och mejlade över 4000 personer till Barncancerfonden för att skänka pengar, och fler än 2000 ytterligare personer skänkte gåvor via webbplatsen, SMS eller Swish.

– Det här är min första jul på Barncancerfonden och jag är djupt tacksam över alla som valt att skänka till oss och bidra i kampen för att utrota barncancer. Samtidigt går mina tankar till de barn och familjer som tvingas tillbringa jul och nyår på sjukhuset, säger Ducellier.