På fredag skänker modekoncernen BESTSELLER sin omsättning till Barncancerfonden

De pengar som koncernen globalt genererar under fredagen den 10:e april går till välgörande ändamål. Hälften av pengarna går till internationella projekt och den andra hälften går till en nationell organisation. I Sverige har BESTSELLER valt att låta pengarna gå till Barncancerfonden.

Danska BESTSELLER äger bland annat VERO MODA, JACK & JONES, VILA och ONLY. Koncernen anordnar på fredag aktiviteten GIVE-A-DAY, en dag då de skänker sin omsättning till välgörande ändamål i 39 länder.

BESTSELLER donerar en summa motsvarande vad deras butiker, webbutiker samt B2B-verksamhet genererar under dagen. 50 procent av nettoomsättningen i varje land går till internationella välgörenhetsprojekt, och 50 procent går till en i varje land lokalt vald organisation, vilket i Sverige är Barncancerfonden.

- Det här är ett väldigt välkommet tillskott, dessa pengar kommer att gå till Barncancerfondens verksamhet Råd&Stöd. Den innefattar bland annat konsultsjuksköterskor vars roll är att stödja drabbade barn och deras familjer och vara den viktiga länken mellan sjukvården, skola, dagis och familj. Det är otroligt viktigt att ge de drabbade familjerna stöd i den extremt svåra situation de är i och många cancerbehandlingar pågår under flera år, säger Per Leander, verksamhetschef på Barncancerfonden

GIVE-A-DAY genomförs den 10 april i samband med att BESTSELLER firar 40 år.
- GIVE-A-DAY handlar om att ge tillbaka till de samhällen där vi har byggt vår framgång, och om att hjälpa de som behöver det. Vi vill göra våra kollegor stolta och skapa uppmärksamhet kring de välgörenhetsorganisationer som vi stödjer både lokalt och globalt, säger Mogens Werge, kommunikationschef på BESTSELLER

För mer information vänligen kontakta:
Maria Tegin, pressekreterare Barncancerfonden.
e-post maria.tegin@barncancerfonden.se

Mogens Werge, communication director, BESTSELLER
e-post: giveaday@bestseller.com

Om BESTSELLER
BESTSELLER is an international family-owned fashion company founded in Denmark in 1975. Today, we are present in 70 markets across most of Europe, the Middle East, Canada, India and globally via e-commerce. We provide fast affordable fashion for women, men, teen-agers and children. Our products are available online, in branded chain stores and in multi-brand and department stores. BESTSELLER is arranging a world-wide charity day across all its brand and countries. ‘One day to unite and do good’ is what it’s all about. The name of the event is GIVE-A-DAY and the concept is simply ‘Everything customers spend on 10 April is given to charity’. http://about.bestseller.com/en/News/2015/3/BESTSELLER%20GIVE-A-DAY.aspx

Om Barncancerfonden
Barncancerfondens vision är att utrota barncancer.
Efter att ha arbetat i drygt 30 år med att fler ska överleva klarar sig idag cirka 80 procent av barnen. Så sent som på 1970-talet var förhållandena de omvända. Barncancerfonden är den enskilt största finansiären av barncancerforskning i Sverige – helt utan bidrag från stat, kommun eller landsting. Detta kan endast ske tack vare generösa bidrag från privatpersoner, företag och organisationer. Barncancerfonden är godkänd av Svensk Insamlingskontroll vilket garanterar att pengarna alltid går till rätt ändamål. Barncancerfondens plusgironummer är 90 20 90-0. Tack för ditt bidrag.