Från Spin of Hope i Lidköping, som hade 149 cyklar igång och samlade in 634 862 kronor.

Ny rekordinsamling för Spin of Hope

Den 25 mars arrangerades årets Spin of Hope – Nordens största spinningevent. Hela 6 miljoner kronor samlades in när 30 000 personer på 93 orter över hela landet cyklade till stöd för barn som drabbats av cancer.

Spin of Hope, som är Barncancerfondens största event under året, har återigen slagit nytt rekord. Årets event samlade in drygt 6 miljoner kronor, att jämföra med förra årets 5 miljoner.

– Vi är otroligt glada att så många har engagerat sig i årets Spin of Hope. Eventet har tiodubblats sett till antal deltagare och insamlade kronor sedan starten 2009. Spin of Hope har etablerat sig som ett event som hela spinning-Sverige samlas kring. Det innebär välbehövliga miljoner till stöd för barn som drabbas av cancer, säger Åsa Blomberg, chef Företagsinsamling på Barncancerfonden.

Barncancerfondens insamlade medel går i huvudsak till forskning, men pengarna som samlas in i samband med Spin of Hope går till de sex lokala föreningarna. De stöttar familjer vars barn har drabbats av cancer genom aktiviteter, samarbete med vårdpersonal, rekreation för drabbade familjer och mycket mer.

Sanna Friborg, Projektledare idrottsevent
070-420 03 88, sanna.friborg@barncancerfonden.se