Nu promenerar Sverige mot barncancer - här går loppen

September är barncancermånaden. Under hela månaden deltar därför tusentals människor runt om i Sverige i eventet Walk of Hope för att stötta kampen mot barncancer.

I Walk of Hope kan man ta med sig kompisen, hunden eller barnvagnen. Det är ett enkelt sätt att aktivera sig samtidigt som man är med och gör skillnad för de drygt 300 barn och familjer i Sverige som varje år får ett cancerbesked, säger Åsa Hornhammar, projektledare för Walk of Hope på Barncancerfonden.

Det är sjunde året i rad som Walk of Hope markerar startskottet för barncancermånaden, september. På cirka 60 platser i Sverige arrangeras gå-lopp där deltagarna promenerar för att samla in pengar till kampen mot barncancer.

Upplägget är enkelt: privatpersoner, företag och föreningar arrangerar egna promenadlopp någon gång under september och bjuder sedan in vänner, kunder eller medlemmar att delta. Att delta kostar 100 eller 150 kronor och alla pengar går till Barncancerfondens arbete att finansiera forskning och ge råd och stöd till de familjer som drabbas. Sedan starten 2013 har Walk of Hope samlat in miljontals kronor.

— Det värmer att se människors engagemang. Barn och cancer är två ord som inte hör ihop och tillsammans med alla deltagare och arrangörer kan vi arbeta för att dela ordet, säger Åsa Hornhammar.

Välkomnar media

Walk of Hope arrangeras runt om i Sverige, från Luleå till Malmö. Media är varmt välkomna att ta kontakt med arrangörerna som ofta har intressanta historier att dela med sig av.

Alla promenader hittas här.

Om Walk of Hope

• Är ett årligt event under Barncancerfonden, som privatpersoner och företag själva kan anordna.
  • Inleder barncancermånaden som pågår under hela september. I år arrangeras promenaderna mellan den 31 augusti och den 30 september.
  • Samlade förra året cirka 7000 deltagare och drygt en miljon kronor.
  • Mer information på www.walkofhope.se
  • Är ett av Barncancerfondens sex idrottsevent. Varje år springer, cyklar, simmar, yogar och promenerar tiotusentals människor för att bidra i kampen mot barncancer.

Om barncancer

• Nästan varje dag drabbas ett barn i Sverige av cancer.
  • Cancer är den vanligaste dödsorsaken bland barn mellan 1 och 14 år i Sverige.
  • Cirka 85 procent av barnen överlever, men det varierar mycket beroende på cancertyp.
  • 7 av 10 överlevare drabbas av sena komplikationer.
  • Barncancerfonden är den enskilt största finansiären av barncancerforskning i Sverige.