Här kommer årets viktigaste pressmeddelande, skrivet av Jacob 9 år

Hej, jag heter Jacob och jag är 9 år. Jag fick cancer när jag fyllt 6. Jag orkade inte leka eller springa. Jag hade jätteont i magen och ville bara sova. Jag ville inte ta medicinen i början så jag fick en slang i näsan. Ibland mådde jag illa av medicinen. Ibland blev jag jättehungrig och ville bara äta hamburgare. När jag började må bättre ville jag leka, bygga lego och spela igen. Jag saknade mina kompisar i skolan. Det var roligt att komma tillbaka. Några frågade varför jag inte hade hår och slang i näsan. Det var spännande att vara med och spela in film för Barncancerfonden. Den är inte bara på låtsas. När jag blir stor ska jag göra dataspel. Jag vill samla in mer pengar så vi kan hitta bättre mediciner och så inte barn behöver få cancer. Hälsningar Jacob. Detta är årets viktigaste pressmeddelande:

I dag berättar Jacob Schaub sin historia – och den är viktig. Den 15 februari är det internationella barncancerdagen, en dag som har instiftades 2002 av den internationella föräldraorganisationen ICCCPO i syfte att uppmärksamma cancerdrabbade barn och ungdomar världen över och att samla in pengar till barncancerforskningen. I Sverige verkar Barncancerfonden med visionen att utrota barncancer genom att vara med som finansiär i cirka 90 procent av alla forskningsprojekt som rör barncancer.
Jacob är ett levande bevis på att forskningen som bedrivs i Sverige och i utlandet gör skillnad och att vi är på rätt väg. Men forskningen kostar pengar och den är helt beroende av gåvor från privatpersoner och företag.

Därför arrangerar Barncancerfonden tillsammans med de lokala föreningarna samt engagerade privatpersoner och företag följande evenemang den 15 februari:

•   Ljusmanifestationer i hela landet
•   Ski of Hope på Stockholms stadion klockan 12.00-15.00
•   Hockey of Hope (tillsammans med Hockey Allsvenskan och Viasat)

Läs mer om de aktuella evenemangen här.

Fotnot: Vi bad Jakob att skriva ett medlemsbrev och ett pressmeddelande inför den internationella barncancerdagen – och han antog utmaningen.

För mer information, vänligen kontakta:

Ylva Andersson, PR-chef, Barncancerfonden
E-post: ylva.andersson@barncancerfonden.se