Cyklister i Ride of Hope. Pengarna som samlas in genom loppet går till Barncancerfondens arbete för att bekämpa barncancer. Foto: Mark Harris

Från Prag till Varberg på cykel mot barncancer

Idag går starten i cykelloppet Ride of Hope Europe. Fyra lag från Sverige ska cykla 104 mil på sju dagar genom Tjeckien, Tyskland, Polen och Sverige för att samla in pengar till Barncancerfondens arbete.

De fyra lagen i årets Ride of Hope Europe består av sammanlagt 70 cyklister, och ytterligare 30 volontärer får loppet att rulla. Målet för Ride of Hope Europes cykelteam är att samla in pengar till Barncancerfondens arbete med att finansiera forskning om barncancer och att stötta drabbade familjer. Redan innan start har lagen samlat in över 1,7 miljoner kronor. Sedan starten 2014 har Ride of Hope Europe totalt samlat in 12,6 miljoner kronor till Barncancerfonden.

- Vi är så glada för det stora engagemanget som de deltagande cyklisterna visar för vår fråga. Ride of Hope Europe stödjer Barncancerfondens livsviktiga arbete samtidigt som deltagarna får ett minne för livet, och nu ser vi fram emot sju häftiga dagar tillsammans på väg genom Europa, säger Sanna Friborg, projektledare för Ride of Hope Europe på Barncancerfonden.

Varje deltagare står för sina egna kostnader och loppet sponsras även av ett antal företag. Alla anmälningsavgifter och gåvor till cykelteamen går direkt till Barncancerfonden.

- När min dotter fick cancerdiagnosen startade en livsviktig kamp för hela min familj för att bekämpa denna sjukdom. Det är inte acceptabelt att bara 80 procent av de barn som drabbas av cancer överlever. Därför är jag med i Ride of Hope Europe, säger David Sandgrind Thelin som cyklar för Team Stockholm.

Lagen går i mål i Varberg, vid Södra Fästningshörnan den 9 juli på eftermiddagen. Innan målgången passerar cyklisterna Almers Hus, som är ett rekreationscenter för barn med cancer och deras familjer. På Almers Hus kan familjerna komma bort från vardagen och få chans till en värdefull andningspaus. De ges också möjlighet att tillbringa tid och utbyta erfarenheter med andra i samma situation.

Presskontakt
För information under loppets gång eller för att prata med deltagande cyklister och lagkaptener för de olika teamen, kontakta:
Sanna Friborg, projektledare Ride of Hope Europe, Barncancerfonden
070-420 03 88, sanna.friborg@barncancerfonden.se