Den 31 mars enades fotbollssverige för barn med cancer och arbetsplatser, skolor och sociala medier fylldes av fotbollströjor.

Fotbollströjefredag samlade in 2,2 miljoner kronor till barncancerdrabbade

Fredagen den 31 mars arrangerade Barncancerfonden initiativet Fotbollströjefredag. Tillsammans med tusentals fotbollsfans enades fotbollssverige för att visa stöd för barn med cancer, vilket resulterade i en insamling på 2,2 miljoner kronor*.

Varje dag drabbas ett barn i Sverige av cancer. Många barn som är under behandling, men även efter att de är färdigbehandlade, kan inte utöva sin favoritsport på grund av de biverkningar som medicinerna ger eller de komplikationer de fått från sin sjukdom. Mer forskning behövs för att hitta behandlingar som är tuffare mot cancern men snällare mot barnen. Genom Fotbollströjefredag uppmanade därför Barncancerfonden fotbollsfans i hela landet att gå samman för att stötta barn och familjer som drabbats av barncancer.

Den 31 mars samlades klubbar, spelare och fotbollsfans i hela landet i kampen mot barncancer. Under en dag enades fotbollssverige för barn med cancer och arbetsplatser, skolor och sociala medier fylldes av fotbollströjor. Tusentals fotbollsfans bar stolt sitt favoritlags tröja och skänkte pengar till insamlingen.

– Det var fantastiskt att se hela Sverige kläs i fotbollströjor under en dag för kampen mot barncancer. Vi är väldigt rörda och tacksamma över allt engagemang och generösa gåvor under Fotbollströjefredag. Det kommer att vara ett viktigt bidrag till forskningen för att fler barn ska överleva och få ett långt och gott liv utan men från sin sjukdom eller behandling, säger Hans Kullin, ansvarig projektledare för Fotbollströjefredag på Barncancerfonden.

Genomslaget för kampanjen har varit stort och tusentals bilder har delats under hashtag #Fotbollströjefredag i sociala medier och den uppskattade räckvidden på alla inlägg i sociala medier är 9,1 miljoner. Bland initiativen gick det att se personer arbeta i sina favoritlags tröjor i matbutiker, på advokatbyråer, i klädbutiker, på byggvaruhus och många flera arbetsplatser runt om i landet. Flera fotbollsklubbar auktionerade även ut gamla matchtröjor eller lät en del av intäkterna för försäljning av nya klubbtröjor gå till insamlingen.

Som del i arbetet med Fotbollströjefredag tog Barncancerfonden tillsammans med Nike fram en unik fotbollströja, med namnet Nadim och numret 85 (%) på ryggen, där siffran syftar till att överlevnaden idag är ungefär 85 procent hos de som drabbas av barncancer. Nadim drabbades av leukemi när han var sex år. Nu, två år senare är han färdigbehandlad och hans enda dröm är att bli fotbollsproffs. En lång rad kända fotbollsprofiler tog inför Fotbollströjefredag på sig tröjan med Nadims namn på ryggen och visade sitt stöd i kampen mot barncancer.

* Fotbollströjefredag samlade in motsvarande hela 2,2 miljoner kronor fördelat på 1,3 miljoner i gåvor samt nya månadsgivare till ett förväntat värde av 921 000 kronor.