Barncancermånad med många möjligheter till engagemang

Under barncancermånaden september kan människor engagera sig i kampen mot barncancer på en mängd olika sätt. Idag överlever 80 procent av de barn som drabbas. Men 80 procent räcker inte. Barncancerfondens vision är att utrota barncancer. Därför behövs mer forskning för att förbättra diagnostisering, behandling och rehabilitering

Det händer mycket under Barncancermånaden, både i Barncancerfondens regi och arrangerat av engagerade människor och företag som hjälper till med insamlingen.
– Målet för Barncancermånaden är att vi ska göra barncancer till en än mer angelägen fråga och samla in stora summor för att finansiera forskning och ge nödvändigt stöd till de barn och familjer som drabbas. Cancer är fortfarande den vanligaste dödsorsaken för barn mellan 1 och 14 år i Sverige, säger Barncancerfondens generalsekreterare Per Leander.

Följ Barncancerfonden på Facebook, Instagram och Twitter, eller prenumerera på nyheter från vårt nyhetsrum för att vara uppdaterad på allt som sker under Barncancermånaden.

Walk of Hope
Från tjuvstarten 28 augusti och genom hela Barncancermånaden kan man delta i eller arrangera sitt eget promenadlopp, Walk of Hope. Anmälningsavgiften, 50 kr per person eller 150 kr för en hel familj, går till Barncancerfonden. Loppen arrangeras runt om i hela landet, exempelvis i Sundsvall, Kiruna, Motala, Ängelholm eller Gävle. I Grästorp och Göteborg anordnas särskilda Poké-walks där Walk of Hope kombineras med Pokémon GO. Läs mer och anmäl dig till Walk of Hope.

Under Barncancermånaden kan man förutom Walk of Hope engagera dig i olika idrotter och samtidigt bidra till den viktiga barncancerforskningen. Testa till exempel Bowling of Hope, som börjar i september och pågår till årsskiftet, eller Swim of Hope, ett sponsorsim som genomförs i många av landets simklubbar med start i september.

Barncancerrapporten 2016
Onsdag den 7 september lanseras Barncancerfondens årliga forskningsrapport. I år innehåller rapporten en unik granskning av personalläget på landets sex barncancercenter, och Barncancerfonden kommer att ställa ett antal krav på vad som behövs för att förbättra dagens alltför resurssvaga barncancervård.
Ett stort antal aktuella forskningsprojekt presenteras också i rapporten.

Seminariet där vi presenterar Barncancerrapporten 2016 kommer att sändas live på www.barncancerfonden.se

#80procenträckerinte
Idag överlever i genomsnitt 80 procent av de barn som insjuknar i cancer. Det är en hög siffra, men det räcker inte. Under barncancermånaden tar vi hjälp av Barncancerfondens samarbetspartners och följare i sociala medier för att skapa uppmärksamhet kring att det fortfarande krävs mycket arbete för att bekämpa barncancer.

Ica Maxi i Nacka, Borlänge, Hälla och Barkaby kommer under månaden att sälja särskilda bärkassar med texten #80procenträckerinte. ICA Maxi i Haninge kommer att ge samma kasse till utvalda kunder. Författaren Camilla Läckberg driver en egen insamling via Barncancerfondens hemsida där hon och hennes karaktär Super-Charlie lovar att matcha gåvorna upp till 50 000kr. Inredningsföretaget Majas Cottage, mest kända för sina fina lyktor, kommer bl.a att skänka 20% av intäkterna från sin bistro till kampen mot barncancer under en period i september.

Barncancerfonden kommer att uppmana följare på exempelvis Instagram att göra sin egen tolkning av situationer där 80 procent inte är tillräckligt och dela dessa under hashtagen #80procenträckerinte.

Barncancergalan – Det svenska humorpriset
Vi avslutar barncancermånaden först måndag den 3 oktober då Barncancerfonden och Kanal 5 bjuder på Barncancergalan – Det svenska humorpriset. Under galan har tittarna möjlighet att bli Barnsupportrar och bidra till barncancerforskningen, bara genom att skicka ett SMS.
Under galan delas Det svenska humorpriset ut. Barnen har ett eget pris. Alla upp till 18 år som vill utse årets roligaste person kan rösta här.

Run of Hope – Nytt löpevent
Loppet Run of Hope genomförs den 8 oktober på runt 60 platser i landet. Anmälan till lopp i bl.a. Östersund, Vimmerby, Södra Sandby, Nora, Hofors eller Kungsbacka finns på www.runofhope.se.
Loppet genomförs i samarbete med Vitamin Well, vars anställda arrangerar ett eget Run of Hope i Stockholm tillsammans med rapparen Petter.

Håll ett öga på Barncancerfondens webbplats och i sociala medier för löpande information om allt som sker under Barncancermånaden.