Barncancerfonden och Vitamin Well siktar på nytt rekord inför Run of Hope

Nu inleder Barncancerfonden och Vitamin Well på nytt ett samarbete inför Run of Hope. Tillsammans med tusentals löpare som springer i kampen mot barncancer siktar man på insamlingsrekord.

Barncancerfondens idrottsevent samlar varje år tiotusentals människor som springer, cyklar, simmar, yogar och promenerar för att stötta kampen mot barncancer. I september är det dags för 2019 års löparevent som i år går under namnet "Run of Hope tillsammans med Vitamin Well" då Barncancerfonden och Vitamin Well på nytt går in i ett samarbete.

– Vi är jätteglada över att Vitamin Well är tillbaka som partner för Run of Hope. Med deras engagemang och starka varumärke kan vi tillsammans nå ännu fler människor som vill kombinera sin löpning med att stötta kampen mot barncancer, säger Jannica Eriksson, chef för idrottsevent på Barncancerfonden.

– Vitamin Well och Barncancerfonden har en fin historia tillsammans och det känns fantastiskt att fördjupa samarbetet. Vi kommer engagera några av våra största ambassadörer, kommunicera loppet via våra flaskor och arrangera flera lopp runt om i landet. Vi kommer ge järnet för att slå insamlingsrekordet, säger Petter Ericson Hållén, marketing manager på Vitamin Well.

Bland annat kommer Vitamin Wells ambassadörer, tillika längdskidåkarna, Stina Nilsson och Ebba Andersson att synas i flera aktiveringar och butikskampanjer under sommaren.

Löpning i dagarna tre

Upplägget för Run of Hope är enkelt – vem som helst kan anordna ett lopp på sin hemort, det kostar ingenting att arrangera och alla deltagaravgifter går oavkortat till Barncancerfondens fortsatta arbete.

I år anordnas Run of Hope mellan 20 och 22 september. Att Run of Hope sträcker sig över tre dagar istället för en, där arrangörer och deltagare själva kan välja dag, är ytterligare en nyhet för i år.

Vi vill möta den växande trenden att motionera och samtidigt bidra till något bra. Genom att utöka antalet dagar hoppas vi därför att fler deltagare och arrangörer hittar ett datum som passar dem, säger Jannica Eriksson.

Förra året samlade deltagarna i Run of Hope in nästan 1,4 miljoner kronor. I år höjer man ribban och siktar på rekordbeloppet 1,8 miljoner kronor.

Loppen som samlade mest 2018

1. Gudö Run of Hope, Tyresö, 130 092 kronor
2. Valters Run of Hope, Eda, 86 830 kronor
3. Ängby Runners Run of Hope, Stockholm, 72 340 kronor

Om Run of Hope

• Är ett löplopp på initiativ av Barncancerfonden i samarbete med Vitamin Well.
  • Arrangeras av privatpersoner eller företag runt om i Sverige.
  • Hålls i år 20-22 september.
  • Löparna väljer själva att betala 50, 100 eller 150 kronor i deltagaravgift.
  • Har sedan starten 2016 samlat in 4,3 miljoner kronor till kampen mot barncancer.

Om barncancer

• Nästan varje dag drabbas ett barn i Sverige av cancer.
  • Cancer är den vanligaste dödsorsaken bland barn 1-14 år i Sverige.
  • Cirka 85 procent av barnen överlever, men det varierar mycket beroende på cancertyp.
  • 7 av 10 överlevare drabbas av sena komplikationer.

Om Vitamin Well

Vitamin Well är ett svenskt företag som producerar, marknadsför och säljer funktionella drycker berikade med vitaminer och mineraler.