Barncancerfonden lanserar musik på Spotify
Barncancerfondens film ”A hair-raising message” har visats i över 200 länder och i dagsläget har den över 7,7 miljoner visningar på YouTube. – Vi har blivit kontaktade av journalister och privatpersoner från hela världen. Många har bland annat frågor om musiken vi använder i filmen. De undrar vem som gjort den och var man kan lyssna på hela låten säger Linus Almqvist, chef för kommunikation och privatinsamling på Barncancerfonden.
Stycket är komponerat specifikt för filmen och är döpt efter flickan på reklamtavlan. Garbergs som tagit fram kampanjen tillsammans med Barncancerfonden föreslog att de skulle göra en längre version för Spotify.
– Förutom att erbjuda alla intresserade en längre version av låten är tanken att eventuella intäkter från Spotify går till Barncancerfonden, berättar Linus Almqvist. Hittills har den här kampanjen ökat våra sms-donationer med hela 900%, men sms-tjänsten är begränsad till personer med svenska telefonabonnemang. Genom Spotify kan människor över hela världen bidra till vår verksamhet bara genom att lyssna på låten.
– Vi vill rikta ett extra stort tack till Björn Baummann som komponerat musiken, säger Linus Almqvist.
Lyssna på låten som är döpt efter 14-åriga Linn här: Björn Baummann – Linn's Theme
Om Barncancerfonden
Barncancerfondens vision är att utrota barncancer. Efter att ha arbetat i drygt 30 år med att fler ska överleva klarar sig idag cirka 80 procent av barnen. Så sent som på 1970-talet var förhållandena de omvända. Barncancerfonden är den enskilt största finansiären av barncancerforskning i Sverige – helt utan bidrag från stat, kommun eller landsting. Detta kan endast ske tack vare generösa bidrag från privatpersoner, företag och organisationer. Barncancerfonden är godkänd av Svensk Insamlingskontroll vilket garanterar att pengarna alltid går till rätt ändamål. Barncancerfondens plusgironummer är 90 20 90-0. Tack för ditt bidrag.