​Barncancerfonden inleder samarbete med SBS Discovery TV

Från och med idag inleder Barncancerfonden och SBS Discovery TV ett flerårigt samarbete. Syftet är att öka antalet givare och öka medvetenheten om barncancer. Samarbetet är långsiktigt och kommer att innebära en lång rad projekt.

Varje år insjuknar drygt 300 barn av cancer i Sverige. Idag överlever 80 procent av de barn som drabbas – men i 20 procent av familjerna sker fortfarande det otänkbara. Barncancerfondens mål är att alla barn ska överleva cancer.

Nu hjälper SBS Discovery TV, som bland annat äger tv-kanalerna Kanal 5, Kanal 9, TLC, Kanal 11, Discovery Channel och Eurosport, till i Barncancerfondens arbete för att uppnå det målet.

– I vår position har man en unik möjlighet att bilda opinion och rikta det mediala strålkastarljuset mot vissa ämnen. Då känns just Barncancerfonden som en självklar partner. Barn med cancer berör oss alla, och Barncancerfonden har under lång tid bedrivit ett seriöst och oerhört viktigt arbete för att bekämpa cancer hos barn. Vi är stolta över att samarbeta med dem, säger Jonas Sjögren, VD på SBS Discovery TV.

SBS Discovery TV genomför varje sommar en välgörenhetsinsats under en dag, den så kallade ”Impact Day”. I år kommer denna dag att vigas åt arbete för att förbättra situationen för barn med cancer och deras familjer på något sätt.

– Det här är bara början på vårt samarbete. Vi på SBS Discovery TV arbetar med underhållning, och om det finns något som vi kan bidra med för att göra vardagen för sjukdomsdrabbade familjer lite lättare, så är det underhållning. Att skratta är viktigt, och det ska vi ta fasta på, fortsätter Jonas Sjögren.

Profiler på bland annat Kanal 5 kommer att delta i Barncancerfondens idrottsevent, till exempel genom att cykla i Ride of Hope, ett cykellopp som går förbi samtliga sex barncancercenter i Sverige.

– Medarbetarna på SBS Discovery TV är väldigt engagerade i Barncancerfondens ändamål och kommer att hjälpa oss med två viktiga uppgifter: att sprida information om barncancer och att samla in pengar till livsviktig forskning, säger Per Leander, verksamhetschef på Barncancerfonden.

För mer information, kontakta:

Maria Tegin, pressekreterare Barncancerfonden
E-post: maria.tegin@barncancerfonden.se