God etisk standard vid rekrytering av barn med cancer till forskning
God etisk standard vid rekrytering av barn med cancer till forskning
Överlevnaden för barncancer har ökat i Sverige och dessa framsteg beror delvis på ett högt deltagande i kliniska studier. Barns deltagande i forskning är omfattande. Mellan 27-86% av alla barn med cancer deltar medan endast ca. 5% av vuxna. Att bedriva forskning med barn kan dock vara utmanande ur etisk synvinkel, och forskningsetiska dilemman kan uppstå i klyftan mellan barns utsatthet och barns förmåga i att bedöma risker och konsekvenser, och mellan barns behov av skydd och barns rätt att delta. Att inte forska på barn riskerar att utsätta dem för cancerbehandlingar som endast testats på vuxna. Det övergripande syfte med detta projekt är att utveckla en god etisk standard vid rekrytering av barn med cancer till forskning. Specifika syften är (1) att utforska hur barn med cancer och deras föräldrar upplever rekryteringsprocessen (intervjuer); (2) beskriva erfarenheter av rekryteringsprocessen i ett större urval av föräldrar (enkät); och (3) ge kliniskt relevant vägledning för att etiskt förbättra rekryteringen av barn, baserat på empiriska fynd. Inklusionskriterier är barn med cancer och deras föräldrar där barnet har deltagit i en klinisk studie vid något av de sex barnonkologiska centra i Sveriges.
Studie I är en utforskande och beskrivande kvalitativ studie med individuella intervjuer med barn som behandlats för cancer med erfarenhet av att vara forskningsdeltagare och deras föräldrar (n=15-20). Data analyseras med kvalitativ innehållsanalys. Studie II är en webbaserad tvärsnittsstudie med syfte att validera intervjuresultaten i ett större urval föräldrar (n=ca100). Data analyseras med deskriptiv statistik. Studie III syftar till att ge en praktisk vägledning för att stödja barn som behandlats för cancer i samtyckesprocessen. Denna studie använder den normativa metoden reflektiv jämvikt, en metod som går ut på att eftersträva överensstämmelse mellan principer, regler, bedömningar och praxis, för att nå kliniskt relevant vägledning.