Barn som har behandlats för cancer har ofta svårt att vara så fysiskt aktiva som de skulle behöva vara, och är generellt mindre aktiva än andra barn i samma ålder. På grund av sin sjukdom är fysisk aktivitet ännu viktigare än för andra barn, för att undvika sena hälsoproblem som uppstått på grund av sjukdomen och behandling. Detta gäller särskilt barn som behandlats för hjärntumör.
I det här projektet kommer vi lära oss om vad som underlättar och hindrar fysisk aktivitet genom att barn i åldern 8-12 år som behandlats för hjärntumör och deras föräldrar, samt vårdpersonal som träffat dessa barn får berätta om sina tankar, upplevelser och erfarenheter av fysisk aktivitet. Barn och föräldrar dessutom att vägleda planeringen av en träningsbehandling genom att via påhittade bilder (för barn)/uttalanden om situationer (föräldrar) få peka på/berätta vilka typer av aktiviteter och miljöer de föredrar.
Träning ska vara rolig för att den ska bli av, och samtidigt är det viktigt att komma upp i en viss intensitet för att man ska få positiva hälsoeffekter. Med hjälp av vad barn, föräldrar och vårdpersonal lärt oss och erfarenheter från forskning kommer en behandling med syfte att öka fysisk aktivitet tas fram och testas med en liten grupp barn.
Vad som är roligt är olika för olika barn, därför kommer träningen att skräddarsys för varje barn. Barnen kommer att träffa en fysioterapeut online en gång i veckan för att planera sin träning. Tanken är att det ska finnas olika ”träningsballonger”. Varje ballong representerar en fysisk aktivitet, t.ex. hoppa studsmatta eller spela ett fitness-dataspel.– ”Välj tre ballonger, vad skulle du vilja pröva den här veckan?” Den fysiska aktiviteten kommer att mätas genom att barnen har ett aktivitetsarmband och att de med föräldrars hjälp för en enkel webbaserad dagbok. Om behandlingen visar sig vara uppskattad av barnen och att den får dem att må bättre kommer behandlingen kunna bli en del av hälso- och sjukvården i framtiden.