Kreativitet med hjärta – Profeel och Barncancerfonden

Sedan 2017 har Profeel varit en engagerad partner till Barncancerfonden – och från 2024 även stolt huvudpartner. Det är ett samarbete som förenar kreativitet, affärsnytta och ett djupt mänskligt engagemang.

Genom initiativet FEEL for LIFE har Profeel, tillsammans med kunder, samarbetspartners och vänner, samlat in över 7,5 miljoner kronor till barncancerforskningen och till det stöd som drabbade familjer behöver när vardagen vänds upp och ner.

Det känns bra i hjärtat att man som företag kan samarbeta med så många andra och visa att tillsammans gör man skillnad på riktigt, säger Michael Serrander, vd på Profeel.

Profeel är en profilbyrå som hjälper företag att kommunicera sina varumärken genom produktmedia och eventlösningar. Med höga krav på kvalitet, hållbarhet och partnerskap arbetar de uteslutande med noga utvalda leverantörer. Men det är inte bara miljömässig och ekonomisk hållbarhet som står i fokus – social hållbarhet är en självklar del av företagets identitet.

FEEL for LIFE har vuxit till ett återkommande insamlingskoncept med flera kreativa grenar. Från deras stora välgörenhetsevent med auktioner och underhållning, till padel- och golftävlingar, gåvokort och självklart – deltagande i Fotbollströjefredag. Bara under 2024 samlade Profeel in över 2,2 miljoner kronor.

– Barn och cancer hör ju inte ihop. Att få bidra till Barncancerfonden känns extra meningsfullt. Särskilt när man hört berättelser på nära håll om barn och familjer som drabbats.

Samarbetet med Barncancerfonden är också en viktig del av Profeels strategi – både för att göra gott och för att bygga långsiktiga relationer. Företaget ser partnerskapet som en möjlighet att kombinera varumärkesexponering, social hållbarhet och affärsutveckling på ett sätt där allt hänger ihop.

– Självklart vill vi bygga vårt varumärke och skapa nya hållbara affärer, men det viktigaste är att faktiskt hjälpa forskningen. Om vi inte gör affärer och är lönsamma, kan vi inte heller lägga de resurser vi gör på våra event och aktiviteter som i sin tur genererar pengar till insamlingen.

På kort sikt är målet att fortsätta bidra med stora årliga belopp till Barncancerfonden. På längre sikt vill Profeel ta sitt stora event till nästa nivå, till en ännu större publik och i en ännu större lokal (Avicii arena nästa?) – och samtidigt fördjupa samarbetet med Barncancerfonden, gärna i samverkan med andra partners.

– Vi vill hitta ett djupare samarbete med Barncancerfonden – med sådant som ni själva behöver och som kanske kan utvecklas mot övriga partner.

Effekterna av samarbetet märks tydligt. Profeel har fått ökad status i sin bransch, och när de presenterar sig för nya kunder kan partnerskapet med Barncancerfonden vara en avgörande faktor när de annars fajtas mot en ”likvärdig” konkurrent. Även internt är responsen stark. Medarbetarna är både positiva och mycket stolta, och samarbetet har till och med lett till att fler jobbsökande spontant söker sig till företaget.

Tillsammans visar vi att kreativitet, affärer och omtanke kan gå hand i hand – och göra verklig skillnad!

 

Till Profeel hemsida

Vill ditt företag också bli huvudpartner?

Som huvudpartner får ni möjlighet att bygga ett starkt och meningsfullt samarbete som speglar ert engagemang och era värderingar. Tillsammans skapar vi något som gör skillnad, både för er och för andra. Hör av er så berättar vi mer!

Skicka ett mejl