Tips till dig som arrangerar

Det är enkelt att arrangera Walk of Hope. Här följer tips och information till dig som vill arrangera en egen Walk of Hope-promenad.

Det finns många bra anledningar till varför du ska vara med och arrangera ett Walk of Hope, men det viktigaste är nog ändå att:

  • Varje år drabbas 300 barn av cancer i Sverige.
  • Barncancer är den vanligaste dödsorsaken för barn mellan 1-14 år.
  • Tack vare framgångsrik forskning överlever idag 80 procent av de barn som drabbas. Det är bra – men inte tillräckligt.
  • Barncancerfondens vision är att utrota barncancer. För att det ska bli möjligt krävs att mer pengar samlas in till finansiering av den livsviktiga forskningen.

Checklista

Checklistan hjälper dig att planera och genomföra ditt event. Klicka här för att ladda ner checklistan i PDF-format. 

Inför Walk of Hope

  1. Glöm inte att fylla i dina kontaktuppgifter i din arrangörsanmälan om dina deltagare behöver komma i kontakt med dig.
  2. Välj gärna en distans som även passar de som inte kan gå så långt, har barnvagn eller sitter i rullstol. Vår rekommendation är 1-5 km. Du får självklart lägga både en kortare och en längre bana för din Walk of Hope om du vill.
  3. Glöm inte att ange starttid för ditt event. Det gör du i samband med din anmälan. Du bestämmer själv vilken tid ni ska promenera (alla behöver inte gå samtidigt).
  4. Walk of Hope genomförs från den 27 augusti till den 30 september, men kom ihåg att redan under sommaren börja marknadsföra din Walk of Hope för att få med så många deltagare som möjligt. 

Under Walk of Hope

  1. Hälsa alla välkomna och berätta lite kort om vad Walk of Hope handlar om och vad anmälningsavgifterna går till. Läs gärna om hur vi använder och fördelar pengarna.
  2. Promenera! Genomför årets viktigaste promenad tillsammans med dina deltagare.
  3. Tacka alla dina deltagare efter att ni har gått promenaden.
  4. Efter promenaden kan du hitta på en rolig avslutningsaktivitet för dina deltagare. Här sätter bara fantasin gränser! Fika eller mat brukar vara uppskattat.

Det kan vara kul att erbjuda dina deltagare någon ytterligare aktivitet under promenaden. Använd dig gärna av frågorna vi har tagit fram och anornda en tipspromenad. Nedan följer frågor utformade för både barn och vuxna samt svarsformulär till dessa frågor. 

Vill du ha facit till frågorna kan du få dem efter den 11 augusti genom att mejla jonas.karlsson@barncancerfonden.se.

Efter Walk of Hope

  1. Tacka alla som har deltagit i din promenad och be dem att skriva ut sitt personliga diplom på din insamlingssida.
  2. Har du samlat in kontanter på plats under dagen, sätt in de på banken och överför till din eventsida här på walkofhope.se.
  3. Skicka gärna ut ett ytterligare tack någon dag efter eventet, eller gör en tackfilm och lägg upp på sociala medier!

Du kan även ladda ner vår checklista här (PDF).

DU ÄR VARMT VÄLKOMMEN ATT KONTAKTA OSS OM DU HAR NÅGRA FRÅGOR ELLER IDÉER RÖRANDE WALK OF HOPE.

Jonas Karlsson, projektledare Walk of Hope
Telefon: 0708-82 84 85
E-post: jonas.karlsson@barncancerfonden.se