Tre frågor till Björn: Skolhjälpens expert
När ett cancerdrabbat barn behöver få rätt stöd i skolan, så kan familjen kontakta Skolhjälpen. En del av Skolhjälpen är personlig rådgivning med Skolhjälpens expert Björn Olsson.
När ett barn eller ungdom drabbas av cancer påverkas hela livet – inte minst skolgången. Skolan har en viktig roll i ett barns vardag, både kopplat till lärande och för att känna sig som en del av ett sammanhang. Vi har därför pratat med Björn, som är lärare, specialpedagog, rektor samt tidigare chef vid sjukhusskolan på Akademiska Barnsjukhuset och arbetar med att ge råd och stöd kopplat till skolfrågor genom Barncancerfondens Skolhjälpen.
Vilken roll spelar skolan för ett barn eller ungdom som är allvarligt sjukt?
För barn och unga som är allvarligt sjuka, till exempel i barncancer, är skolan ofta en viktig länk till det vanliga livet. En plats där man får känna sig som "sig själv" och inte bara vara sjuk. Den ger även struktur, rutiner och en känsla av framtidstro.
Dessutom är skolan en viktig social arena där barn får träffa kompisar, känna tillhörighet och bygga relationer. Om ett barn eller ungdom inte kan delta i skolan riskerar det att tappa både kunskap och socialt sammanhang, vilket kan påverka självkänslan och återhämtningen negativt. Därför är det så viktigt att barn och unga får möjlighet att fortsätta sin skolgång, även under behandling – med rätt anpassningar och på det sätt som fungerar för just dem.
Vad behöver skolan göra för att kunna stötta eleven på bästa sätt?
För att kunna ge rätt stöd behöver skolan förstå elevens situation. Det handlar om att tidigt få kunskap om sjukdomen och vad den innebär i praktiken – både fysiskt, kognitivt och emotionellt. Rektor och lärare bör ta hjälp av tillgängliga resurser, som konsultsjuksköterskor, Ågrenska och Barncancerfonden, för att inhämta kunskap och få en helhetsbild. Med den kunskapen blir det lättare att göra rätt anpassningar – till exempel justera schema, erbjuda undervisning i hemmet eller skapa flexibla lösningar för prov och inlämningar.
Men det räcker inte med enstaka insatser. Skolan behöver arbeta systematiskt – planera, genomföra och följa upp de stödåtgärder som sätts in. Det skapar trygghet för både eleven och vårdnadshavarna. När det finns en tydlig plan och en öppen dialog minskar risken för missförstånd och frustration. Mitt råd till skolan är att lyssna på eleven och vårdnadshavarna – de känner sitt barn och situation bäst och kan ge värdefull information om vad som behövs för att det ska fungera, även i skolan.
Hur kan du som skolexpert hjälpa till genom Skolhjälpen?
Jag finns här som ett stöd för familjer som har frågor eller utmaningar kopplade till sitt barns skolgång. Många föräldrar blir experter på sitt barns sjukdom, men jag tycker inte att de ska behöva vara experter på skollagen också. Genom Skolhjälpen kan jag hjälpa till att tolka regler, föreslå lösningar och vara ett bollplank i samtal med skolan. Jag kan också delta i möten som ett stöd för föräldrarna och eleven, särskilt om det uppstår svårigheter eller om skolan inte lever upp till sitt ansvar.
Mitt mål är att varje barn och ungdom ska få det stöd de har rätt till – så att skolgången fungerar. För när skolan fungerar, då kan eleven få känna sig som just ett barn eller ungdom igen – med drömmar, mål och framtidstro.
