Bygger hopp – Bauhaus och Barncancerfonden

För byggvaruhuskedjan Bauhaus är barn och ungas välmående en hjärtefråga. Därför är partnerskapet med Barncancerfonden både långsiktigt och djupt förankrat i företagets värderingar. Sedan 2011 har Bauhaus varit huvudpartner och samlat in över 30 miljoner kronor till kampen mot barncancer – ett engagemang som gör skillnad, varje dag.

Vårt engagemang i Barncancerfonden går långt bak i tiden och vi har tillsammans genomfört massor med inspirerande projekt som verkligen handgripligen gjort skillnad i kampen mot barncancer och stöttat de drabbade.

Patrik Sandevik, Event- och Sponsorchef på Bauhaus

Bauhaus arbetar brett med idrottssponsring och social hållbarhet, och samarbetet med Barncancerfonden är en naturlig del av det. Genom initiativ som En tia för livet, där kunder kan runda upp i kassan, och interna aktiviteter som Bauhaus Sport Challenge, där medarbetare cyklar och promenerar för att samla in pengar, engageras både kunder och personal i kampen mot barncancer.

Andra initiativ inkluderar försäljning av julgranar, där 50 kronor per såld kungsgran går till Barncancerfonden, och den populära maskoten Baui, som säljs året runt i alla 23 varuhus. Under kampanjen Fotbollströjefredag får medarbetarna bära fotbollströjor på jobbet. En symbolisk men kraftfull gest för att visa sitt stöd.

Spin of Hope – ett hjärtslag i butiken

En av årets mest kraftfulla aktiveringar är Bauhaus roll som titelsponsor  för Spin of Hope. Genom att sätta upp cykelriggar i sina varuhus bjöd Bauhaus i januari in både kunder och medarbetare att trampa för livet – bokstavligen. Det blev en energifylld start på året och en konkret manifestation av företagets engagemang.

– Genom att sätta upp cykelriggar i våra varuhus fick vi möjlighet att visa vårt stöd för Barncancerfonden på ett helt nytt sätt – där kunderna faktiskt är. Butikerna blev en annan och viktig marknadsföringskanal, där vi påtagligt kunde visa Bauhaus engagemang för sport, rörelse och barnens framtid, inte bara prata om det, säger Patrik Sandevik.

Intern stolthet och meningsfullhet

För Bauhaus är det inte bara de insamlade pengarna som räknas, det handlar också om intern meningsfullhet. Medarbetarna är stolta över att få vara en del av något större och samarbetet med Barncancerfonden har blivit en viktig del av företagets kultur. Det märks i det dagliga arbetet, i engagemanget under kampanjer och i den positiva responsen från både kunder och kollegor.

– Vi uppskattar Barncancerfondens arbete som gör direkt skillnad för de allra mest utsatta barnen i samhället. Det känns meningsfullt att få vara en del av det.

Bauhaus ambition är att fortsätta vara en aktiv och kreativ partner, med projekt som engagerar, inspirerar och bidrar till kampen mot barncancer. Tillsammans bygger vi hopp – ett steg och ett tramptag i taget.

 

Läs mer om samarbetet på Bauhaus hemsida

Vill ditt företag också bli huvudpartner?

Som huvudpartner får ni möjlighet att bygga ett starkt och meningsfullt samarbete som speglar ert engagemang och era värderingar. Tillsammans skapar vi något som gör skillnad, både för er och för andra. Hör av er så berättar vi mer!

Skicka ett mejl