Frågor och svar om Swim of Hope
Här ger vi svar på de vanligaste frågorna om Swim of Hope. Swim of Hope kan arrangeras när som helst under året.Var och när genomförs Swim of Hope?
Swim of Hope äger rum på de arrangerande simföreningarnas anläggningar runt om i landet under hela året.
Hur fungerar Swim of Hope?
Swim of Hope är ett simidrottsevent där simföreningars medlemmar (barn och ungdomar) samlar sponsorer. Varje medlem engagerar egna sponsorer. För varje meter medlemmen lyckas simma under en timme skänker sponsorn ett valfritt belopp. Pengarna som samlas in delas lika mellan Barncancerfonden och simföreningen. Även föreningar inom simhopp, konstsim och vattenpolo kan vara med i Swim of Hope.
Vad kostar det att arrangera Swim of Hope?
Det kostar ingenting att arrangera Swim of Hope.
Måste man vara en simklubb för att vara med?
Föreningar inom alla typer av simsporter får vara med i Swim of Hope. Föreningen behöver vara registrerad inom någon typ av simidrott och ha medlemmar för att vara med.
Vad händer efter att jag anmält mig som arrangör?
Efter att ni har anmält er som arrangör skapas er evenemangssida och vi lägger upp ert Swim of Hope i eventlistan inom 24 timmar. Ni kommer efter detta att få ett välkomstmejl ifrån oss.
Mejla oss om du inte skulle hitta er evenemangssida. Det är på er sida ni betalar in de insamlade pengarna efter genomfört event.
Vilka kan delta?
För att delta i Swim of Hope behöver du vara medlem i en simklubb. Kontaktuppgifter till de deltagande simklubbarna hittar du inne på respektive simklubbs eventsida.
Kan jag bidra till insamlingen även om jag inte deltar?
Självklart kan du bidra även om du inte har möjlighet att delta i Swim of Hope. Alla deltagande simklubbar har en egen insamlingssida där du har möjlighet att ge en gåva.
Vart går pengarna som samlas in?
Pengarna går till forskning kring barncancer samt stöd till drabbade barn och deras familjer. Läs gärna mer om Barncancerfondens ändamål, dit pengarna går.
85 %
av de drabbade barnen överlever sin sjukdom.
Så används din gåvaHur för vi över pengarna till Barncancerfonden?
Efter genomfört event så skickar ansvarig person ett mejl till event@barncancerfonden.se där ni meddelar hur eventet gick samt hur mycket pengar ni lyckades samla in. Sedan kommer vi på Barncancerfonden att skicka ett faktura på hälften av beloppet.