”Våra kunder ser det som ett bra forum att synas i”

Företaget Profeel säljer profilprodukter och hjälper kunder med allt från mässor och konferenser till föreläsningar och fester. Deras mest lyckade event är dock i egen regi – en välgörenhetsauktion där alla pengar går till Barncancerfonden.

I början av sommaren lämnade Profeels vd och delägare Michael Serrander över en check på 670 120 kronor till Barncancerfonden, resultatet av den årliga välgörenhetsauktionen på Sundbyholms slott utanför Eskilstuna.

För många av Profeels kunder såväl som för de egna anställda har auktionen blivit årets höjdpunkt. Allt började med att företaget arrangerade vip-event där de ett par gånger om året visade sina kunder nya produkter och samtidigt gav prov på hur ett Profeel-arrangerat event kunde se ut. Det blev lyckade tillställningar, men efter ett par år var det dags för en förändring.

– Vi nådde en punkt då vi inte kunde toppa oss själva mer utan vi var tvungna att tänka nytt och förändra upplägget, säger Michael Serrander.

Lösningen blev ett stort event per år, ett tillfälle då de kunde bjuda in många, ha flera olika aktiviteter under samma dag och samtidigt samla in pengar till välgörenhet genom en auktion.

– Från början var det tänkt att vi skulle byta organisation varje år, men det kändes så rätt med Barncancerfonden och vi fick så fin respons att vi har fortsatt.

Michaels erfarenhet är att många vill bidra när det handlar om barn, eftersom det är något som de flesta kan relatera till. För egen del har hade han inblick i Barncancerfondens arbete sedan tidigare, då han fru arbetar på lekterapin på sjukhuset i Eskilstuna.

– Barncancerfonden känns som en trovärdig organisation, på något sätt tror jag att man känner att pengarna kommer till rätt sak, säger Michael Serrander.

Nu i år var det tredje gången som eventet hölls i sin nuvarande form – och årets auktion slog rekord såväl i antalet produkter som insamlade pengar.

– Första året fick vi ringa runt till våra samarbetspartners och fråga om de hade någon produkt de kunde tänka sig att skänka – nu hör de i stället av sig till oss och erbjuder olika saker. Jag tror att de flesta ser det som ett bra forum att synas i samtidigt som man vill vara med och stötta bra sak.

För företagets anställda har sommarauktionen blivit en positiv och rolig del av arbetet. Inför varje år hålls en konferens där hela företaget deltar och spånar idéer för hur de ska kunna göra ett ännu bättre event. Sedan tillsätts en arbetsgrupp som fortsätter arbetet med att planera och genomföra auktionen.

Att grundtanken med eventet handlar om att samla in pengar till Barncancerfonden är något som bidrar till den goda stämningen, tror Michael.

– Alla känner sig stolta över att jobba på ett ställe där man kan bidra till något bra, samtidigt som de själva är med och bidrar till att eventet blir lyckat. Att de också får bjuda in sina familjer till själva dagen blir som en bra bonus.

Auktionen återkommer också i kontakten med kunder och i kommunikationen på sociala medier under i stort sett hela året.

– Vi får väldigt bra effekt på de inlägg vi gör om auktionen eller där vi på något sätt uppmanar folk till att bidra till Barncancerfonden, det är stor skillnad jämfört med andra typer av inlägg.

En annan nyckel till att eventet blivit så framgångsrik, tror Michael är att den involverar så många olika personer. Dels kunderna som skänker produkter att auktionera ut, dels de företag som på olika sätt bidrar genom att erbjuda rabatterade priser på allt från transporter till mat under själva eventet.

Men det viktigaste för ett lyckat event, är enligt Michael att ständigt försöka överträffa sig själv och förnya sig själv.

– Vi är väldigt noga med att vi alltid måste göra något nytt för varje år. Antingen toppa underhållningen eller hitta på nya aktiviteter. I år införde vi till exempel en ny auktionskategori med lite billigare produkter, där man också kunde mejla in sitt bud. Då kunde fler vara med och buda, vilket var väldigt positivt.

Michael Serrander säger att han inte har tittat specifikt på vilken effekt eventet har för företagets lönsamhet, men att de kommer att fortsätta med den här typen av aktiviteter så länge lönsamheten tillåter.

– Jag är övertygad om att det bidrar till att bygga vårt varumärke. Vår grundidé har alltid varit att skapa ett event för våra kunder och partners som signalerar att det är roligt att göra affärer med oss – och samtidigt hjälpa till och bidra till en god sak.

Totalt har Profeel skänkt 1 304 031 kronor till Barncancerfonden, pengar som samlats in dels genom biljettintäkter och bud från auktionerna och dels genom försäljning av profilkläder där en del av köpesumman går till forskningen om barncancer. Och enligt Michael kommer samarbetet att fortsätta – och växa.

– Nu tittar vi på om vi kan erbjuda julklappar som på något sätt bidrar till Barncancerfonden, till exempel genom att vi skänker en viss procent av köpesumman. Många företag vill ge sina anställda en liten gåva till jul, och kan man samtidigt göra gott kan det vara vad som avgör att de väljer oss för sina julklappsinköp.