”Ska man skänka, så ska man skänka till barn”

Förra året samlade de in 270 000 kronor till Barncancerfonden. Men nu siktar golfbutikskedjan Dormy ännu högre. – Det finns inget annat samarbete vi är så stolta över, säger delägaren Mats Hedlund.

Varje september pågår en mängd kampanjer och evenemang under den internationella barncancermånaden. Ett av dem är ”Ge tio kronor” där butiker inom detaljhandeln kan samla in pengar till Barncancerfonden med hjälp av sina kunder.

För golfvaruhuskedjan Dormys del är det ett självklart val att vara med och stödja, speciellt eftersom de redan har ett samarbete sedan tidigare med Barncancerfonden.

– Vi har hittat en bra koppling genom att vi alltid skänker 100 kronor till forskningen för varje set med juniorklubbor som vi säljer. Det blir en hyfsad peng plus, tillsammans med det vi gör under september. Förra året landade det totalt på 270 000 kronor och det har vi som mål och ambition att öka i år, säger Mats Hedlund, som är inköpsansvarig och delägare, och lägger till att de dessutom nyligen tagit fram en klimatsmart ”snyggpåse” där 5 kronor av priset går direkt till Barncancerfonden.

Samarbete med ”goda baksidor”

Samarbetet ger dessutom företaget positiva bieffekter eller ”goda baksidor” som Mats Hedlund kallar det. Och även då det inte är syftet ger insamlingen butikskedjan god marknadsföring samtidigt som det skänker personalen en stolthet över sin arbetsgivare.

Det är något som Fredrik Bredin, butikschef i Barkarby utanför Stockholm, är villig att skriva under på.

– Jag tycker det är fint att vi gör de här bitarna. Framför allt för att vi drar in pengar till välgörenhet. Det är kul att få bidra, säger han.

Barkarby bästa butiken

Varje morgon samlas de anställda i Barkarbybutiken uppe i personalrummet kring en whiteboardtavla där insamlingsresultatet noga bokförs. Där kollar de av hur mycket de samlat in och hur de ligger till i jämförelse med de andra butikerna. Det har blivit lite av en prestigekamp dem emellan och det ligger en personalfest med restaurangbesök i potten.

– Vi har alltid vunnit just för att vi har bestämt oss för att vi vill. Det blir en bra grej och vi pushar varandra. Förra året drog vi in 40 000 kronor, vilket var 40 procent av hela kedjans insamling. I år ligger vi bättre till. Men vi hade gärna sett att det inte stod 10 kronor, det hämmar lite. Folk hade kunnat skänka mer, vi hade kunnat dra in mycket mer, säger Fredrik Bredin.

Men där har butikssäljaren Hanna Selander-Johansson ett knep att dela med sig av. Hon ligger topp tre bland de som samlat in mest pengar till Barncancerfonden, så det är väl värt att lyssna på.

– Det gäller att fråga om valfri summa. Många ger runt 50-lappen, men man måste vara glad och trevlig och fråga på ett öppet sätt, säger hon.

Samarbete som skapar stolthet

Hanna Selander-Johansson bekräftar också bilden av att insamlingen ger ett mervärde för de anställda:

– Det känns bra och kul att man kan hjälpa till på jobbet och att de stödjer något bra. Många av kunderna blir också glada och tycker att vi hjälper till, säger Hanna Selander-Johansson.

För Dormys del har välgörenhetsinsamlingar varit en del av verksamheten i cirka fem år. Det började med insamlingar för bröstcancer- och prostatamånaden.

– Vår målgrupp är herrar och damer i det åldersspann som oftast drabbas av cancer och då gjorde vi ett evenemang med bröstcancerförbundet och gav bort 10 procent av försäljningen den kvällen. Men så kände vi vill att vi ville göra något mer, Mats Hedlund

Nu är det samarbetet med Barncancerfonden som betyder allra mest för företaget.

­– Det finns inget annat samarbete vi är så stolta över, säger Mats Hedlund.

 

Välgörande putter

Ute på butiksgolvets gröna och greenliknande heltäckningsmatta står vännerna Viktor Engqvist och David Holgersson och provar en putter. Ingen av dem har fått frågan om att skänka till välgörenhet i en butik förut, men 24-åringen Viktor har spelat välgörenhetsgolf för just barncancer.

– Ska man skänka till någonting ska man skänka till barn, konstaterar David Holgersson.

Han vänder sig till butikschefen Fredrik Bredin som står bredvid.

– Har du denna modell med högerfattning så tar jag den – och skänker 500 spänn till Barncancerfonden.