Med hjärtat på rätta stället

Flying Tiger Copenhagen är en av Barncancerfondens största samarbetspartners och har sedan 2017 samlat in uppemot 6 miljoner kronor till Barncancerfondens viktiga ändamål. För Martin Sörenhag, Nordisk VD för Flying Tiger Copenhagen, är det en självklarhet att vara med och bidra om man kan.

Idéen om ett samarbete med Barncancerfonden tog sin början år 2016 när Martin, som då jobbade enbart med den svenska marknaden, gick runt i butikerna och uppmärksammade att det efter olika kampanjer fanns en eller två osålda exemplar kvar av kampanjvarorna.

– När jag sedan under min första inventering såg hur många enstaka kampanjvaror vi hade kvar och att många av produkterna var för barn tänkte jag ”nej, nu måste vi kontakta Barncancerfonden”, för de passar oss och våra varor perfekt, minns Martin.  

Martin fick strax därefter kontakt med Katarina Gustafsson, partneransvarig på Barncancerfonden. Samtal inleddes om ett framtida samarbete och resten är så att säga insamlingshistoria.

Den första aktiviteten som gjordes till förmån för Barncancerfonden startade 2017 då de osålda enstaka produkterna i butikerna blev så kallade stickpresenter för de cancersjuka barnen på sjukhusen.

– Katarina föreslog att ge de varor som inte gick att sälja till barn som var under behandling. Så när barnen var på sjukhuset för att till exempel få ett nålstick fick de en av våra produkter. Då började vi samla in de överblivna kampanjprodukterna i alla butiker och skicka in löpande, berättar Martin och fortsätter:  

– Jag kände direkt att om vi kan vara med och hjälpa så måste vi det, det är bara så. Och det fina är att det här har genomsyrat företaget, det är inte bara jag som känner så. Personalen känner verkligen att de är med och gör skillnad.

Aktiviteter som ger stolta medarbetare

Samma år, under barncancermånaden september, började Flying Tiger Copenhagen även vara med och bidra genom kampanjen ”Ge 10kr”, där butikspersonalen uppmanar kunderna att skänka 10 kronor till barncancerforskningen.

– Sedan dess har vi satsat stort på detta, varje september är vi med och gör skillnad. Och det är något vi planerar inför, där varje butik får sätta egna mål. Det är ett otroligt engagemang. Och under åren har vi haft dialog med Katarina, fått filmer av er som visat vad pengarna går till och så vidare. Det blir någon slags lagkraft bakom det hela, ett genuint engagemang. Min uppfattning är att man genom detta blivit stoltare över att arbeta hos Flying Tiger Copenhagen, då man är med och bidrar till något större.

I Flying Tiger Copenhagens butik på Drottninggatan i Stockholm arbetar Agnes Lundström som ställföreträdande butikschef:

– Det är så kul att kunna samla in till en viktig sak, att bidra till sjuka barn och minska barncancer. Vi försöker alla peppa varandra i butiken, hjälpa till och heja igång alla för att få in så mycket pengar som möjligt till Barncancerfonden. Det är bra energi i vår arbetsgrupp och det blir en extra boost under insamlingsmånaden, man blir glad över att vara på en arbetsplats som är med och bidrar. 

Responsen från kunderna är oftast positiv när Agnes och hennes kollegor frågar om de vill vara med och skänka en tia, eller valfri summa. Inte minst från de många turisterna som besöker butiken.

– Väldigt många tycker det är bra att vi samlar in, berättar Agnes. De blir glada och vill engagera sig via oss. Några rundar upp sitt köp med 5 kronor och några med en tjuga. Det är olika från person till person, men vi är såklart glada för allt. Vi har bestämt att vi ska fråga alla våra kunder och det är kul att även turister vill vara med och bidra. Jag frågade en fransk kvinna om hon vill vara med och skänka tio kronor till Barncancerfonden. När hon frågade vad det innebar och jag berättade att insamlingen gick till barn med cancer ville hon istället skänka 10 euro, vilket ju var fantastiskt.

Årets barncancermånadinsamling är Agnes första och hon ser redan fram emot september 2022.  

– Jag är lika peppad nu på att köra nästa år, man hade nästan velat ha en insamling varje månad. För det är en sådan viktig sak.

Butiker i hela Norden är engagerade  

Starka värderingar är något som präglar Flying Tiger Copenhagen och Martin lyser upp när det kommer på tal.  

– Vi har väldigt enkla värderingar, som är lätta att förstå och ta på. Vi vill vara det bolag som stöttar och det bolag som tar ansvar, inte bara finansiellt. Hjärta är ett av våra ledord och samtidigt en av våra viktigaste värderingar. Att jobba med Barncancerfonden blir då ett sätt att leva sina värderingar. Det är att vi bryr oss. Det börjar just där: ”vill jag jobba i det här bolaget? Ja det vill jag, för det visar hjärta.”

På fem år har Flying Tiger Copenhagen samlat in nästan 8 miljoner kronor till barncancerforskningen och till stöd för drabbade barn och deras familjer. Det är en imponerande siffra, där även övriga nordiska länder är inkluderade sedan två år tillbaka.

– Ja, vi är faktiskt bra på att samla in pengar om vi får berömma oss själva. I år fick vi in 3,4 miljoner kronor totalt i Norden. Här i Sverige samlade vi in 1,25 miljoner och räknar man kronor per kund är det rekord. Det viktigaste som jag vill framhålla är att det är våra fantastiska ledare tillsammans med våra fantastiska medarbetare som gjort detta möjligt. Det häftiga är också att vi började i Sverige för 5 år sedan, men nu är vi i fyra länder och samlar in. Det är en resa som jag är riktigt stolt över.

Hur Flying Tiger Copenhagen lyckas med sin insamling

Barncancerfonden får inget statligt stöd, utan är helt beroende av bidrag från privatpersoner och företag som Flying Tiger Copenhagen.   

– Med Flying Tiger Copenhagens engagemang i kampen mot barncancer har vi bland annat kunnat finansiera forskare som bedriver spjutspetsforskning och vi har kunnat ge startanslag till nya forskningsprojekt som ska bidra till nya, mer skonsamma behandlingsmetoder. Vi har även kunnat finansiera syskonstödjare och samtalsstöd för drabbade familjer och anhöriga, berättar Katarina på Barncancerfonden.

Involvering och planering är två av faktorerna bakom varför Flying Tiger Copenhagen lyckas så bra med sin insamling.  

– Det vi gör är att vi systematiserar det här, det här är någonting som är viktigt för oss och något som vi ska göra varje år, förklarar Martin. Vi planerar redan nu inför nästa års barncancermånad, så det här lever ju hela vägen med oss. Det är viktigt med rätt marknadsföringsmaterial och att vi involverar personalen. Under barncancermånaden gör vi mätningar varje vecka och skickar ut löpande veckobrev till personalen. Nu har den här butiken samlat in 1 500 kronor, och den här butiken 1 200. Och då väcks frågor som ”Vad har ni för aktiviteter?”. ”Vi kör bland annat bingo” kanske svaret blir, och så sporrar man varandra.

Genom att skapa ett stort engagemang bland sin personal har Flying Tiger Copenhagen gång på gång visat hur man kan samla in riktigt mycket pengar till viktiga ändamål.

– Jag och mina kollegor är oerhört tacksamma för samarbetet med Flying Tiger Copenhagen och deras fantastiska insatser i kampen mot barncancer. Att Martin, som varit genuint engagerad från start och ser det viktiga i att bidra till Barncancerfonden, har en ledarroll har starkt bidragit till att han kunnat motivera och engagera medarbetarna i organisationen – vilket är bland det viktigaste i ett lyckosamt samarbete, säger Katarina.  

Interna tävlingar triggar personalen 

Sista helgen under Barncancermånaden får butikerna göra vad de vill i något som kallas Flying Tiger Days.

– Då är det ”all in” där man gör något extra och roligt. Det kan vara fiskdamm eller att butiken bjuder på godis. Under de tre senaste åren har vi gett alla barn under 15 år gratis glass i samarbete med SIA, berättar Martin.  

Internt har Flying Tiger Copenhagen en tävling om vilken butik som kan samla in mest per köpande kund och det triggar medarbetarna, inte minst på Drottninggatan.

– Det är jättekul att ha en tävling som sporrar varje enskild butik att vilja samla ihop mer, vi delar tips och säger ”vi gör så här för att få in folk som kan ge pengar”, så det är bra, men man vill ju såklart vara den butik som kommer ut som segrare, säger Agnes med ett skratt. 

Avslutningsvis vill Martin skicka med några tankar till företag som funderar på att inleda ett samarbete med en organisation som Barncancerfonden.  

– Till andra företag kan jag bara säga: vad vill ni stå för? För kan vi som företag hjälpa till att göra livet bättre för någon så ska vi göra det. Jag har läst flera berättelser om familjer med barncancer och de berör enormt. Här vill vi hjälpa till och vara med och bidra.