Majas Cottage började litet och skalade upp

Majas Cottage började i liten skala i en källare. I dag har Petra Jonssons inredningsföretag 13 medarbetare och drar in två miljoner kronor årligen till Barncancerfonden. – Vem som helst kan skapa lyktor, men det är vårt CSR-arbete som skapar mervärde, säger hon.

Många företag ser över sitt CSR-arbete när de är etablerade på marknaden. För Petra Jonsson började det i andra änden. När Petra var gravid med sin dotter Maja fick en vän till henne diagnosen bröstcancer. Samtidigt som hon kände en enorm sorg över vad hennes väninna behövde gå igenom kom en oro över hennes eget barn i magen. Tänk om hennes dotter skulle kunna drabbas av cancer? Petra kunde inte släppa tanken – utan kände att hon måste göra något för barncancerforskningen.

– Jag och min man spånade kring hur vi kunde stötta forskningen. Ljuslyktor är en bra produkt som alla kan ha användning för. Dessutom sprider lyktorna glädje och hopp.

Resultatet blev Majas Cottage, en serie med ljuslyktor i en rad olika design som hon säljer till förmån för Barncancerfonden. Första året kunde hon skänka 24 000 kronor till Barncancerfonden.

Fem år senare, 2016, blev siffran två miljoner kronor.

– Jag hade inte kunnat föreställa mig att det skulle bli ett sådant intresse för produkterna. Det har varit en väldigt positiv utveckling, säger Petra.

Solskenshistorian började i Petras källare. Dit kom lådor med produkter som hon hade designat och beställt från tillverkare. De packades om och skickades ut till återförsäljare. Petra hade också ett showroom i källarlokalen.

"Jag åkte land och rike runt för att besöka alla butiker och få dem att bli återförsäljare."

I dag säljs lyktorna genom inredningsbutiker, livsstilsbutiker och blomsterbutiker. Tio procent av återförsäljarens pris går till Barncancerfonden. Petra säljer också produkterna genom sin webbshop och gårdsbutik, då får organisationen hälften av den intjänade summan.

De senaste åren har verksamheten expanderat avsevärt. I dag arbetar totalt 13 personer i företaget.

Petra har fokuserat på att utveckla alla flöden i bolaget så att arbetet blir enklare och effektivare.

– Vi har skaffat nytt affärssystem, ny orderhantering och anställt två nya medarbetare för att ha kompetensen inhouse istället för att hyra in den som vi gjort tidigare. Vi har även flyttat lagerlogistiken till nya lokaler, vilket varit ett stort projekt, berättar hon.

CSR-arbetet avgörande

Petra Jonsson menar att samarbetet med Barncancerfonden är grundläggande för framgångarna. Det är CSR-arbetet som oftast får kunderna att välja just Majas lyktor. Både återförsäljare och kunder är glada över att vara med och bidra till ett gott ändamål. Petra Jonsson är noga med att göra alla delaktiga.

– Vi är alla jättestolta och glada. Våra återförsäljare har återkommit eftersom de vill känna att de är en del av något. Det blir också intima och bra samtal i butikerna kring ämnet barn och cancer.

Hon menar att visionen, att göra skillnad för cancerdrabbade barn, genomsyrar hela arbetet i företaget.

– Som litet företag kan man göra skillnad med en unik produkt, bra marknadsföring och passion för sin välgörenhet. Ingen kan göra allt, men alla kan göra något, säger Petra Jonsson.