”Jag får en gladare känsla på jobbet”

Medarbetarna på Bauhaus säljer inte bara byggvaror. De bidrar också till kampen mot barncancer genom att värva premiumkunder – eller genom att gå till gymmet.

Det är tisdag eftermiddag i Bauhaus varuhus i Botkyrka. Stockholm har just sett vinterns värsta storm och varenda snöskyffel i butiken har sålt slut. Mellan hyllorna stretar byggentusiaster och proffs med tungt lastade, lite bångstyriga kundvagnar.

Bauhaus har samarbetat med Barncancerfonden sedan 2011 och samlat in miljontals kronor. Flera gånger om året genomförs kampanjer och varje gång en kund drar sitt medlemskort i kassan skänker företaget en krona.

− Jag får en gladare känsla på jobbet när jag känner att jag gör något lite extra, säger butikssäljaren Simon Emretzon om samarbetet.

Bäst på att värva

När det kommer till att värva medlemmar till kundklubben ligger varuhuset i Botkyrka i topp år efter år. De är bra på att knyta till sig nya medlemmar och samarbetet med Barncancerfonden ger kunderna en extra anledning att gå med.

För ställföreträdande butikschefen Ronnie handlar samarbetet om att ge tillbaka lite till samhället.

Ronnie

− Det är samhället som får företaget att rulla, så självklart ska vi vara med och bidra, säger han.

Auktionerar ut friggebod

Under åren har Bauhaus genomfört många olika kampanjer tillsammans med Barncancerfonden, både nationella satsningar och lokala projekt i utvalda varuhus. I Göteborg har till exempel ett varuhus gjort gemensam sak med Chalmers tekniska högskola. Varje år bygger arkitektstudenter från högskolan en friggebod som auktioneras ut till högst bjudande. Förra året låg det vinnande budet på 90 000 kronor, som alltså gick direkt till Barncancerfonden.

Bauhaus har också deltagit i kampanjerna Runda upp och Give Hope, och så ska vi inte glömma den lilla arbetsmyran ”Baui”. Mjukisdjuret hänger framme vid kassan och för varje såld myra går 50 kronor till Barncancerfonden.

Donerar när anställda tränar

Medarbetarna på Bauhaus kan också vara med och samla in pengar genom den återkommande kampanjen Spring för livet. Då skänker företaget tio kronor varje gång en anställd tränar. På det sättet slår man två flugor i en smäll: friskvård och bidrag till barncancerforskningen.

− Det är jättebra! Jag kommer igång under den perioden. Sedan lägger jag av, som du ser, säger Ronnie med ett skratt och klappar sig på magen.

Han tar upp telefonen och visar i medarbetar-appen hur man går in och registrerar sin träning. Där kan man också lägga upp bilder från gympasset eller skogspromenaden och uppmuntra sina kollegor. Att skapa en känsla av gemenskap på arbetsplatsen är viktigt, och samarbetet med Barncancerfonden krokar i det arbetet, menar han.

− Det handlar om att bry sig om varandra och hjälpas åt, säger han och berättar att Bauhaus eftersträvar en anda där man jobbar tillsammans mot gemensamma mål.

Nybliven pappa

För Simon Emretzon har samarbetet med Barncancerfonden fått extra stark betydelse eftersom han just har blivit pappa. Han fick barn för bara en månad sedan och Barncancerfondens frågor har kommit närmare.

− Man vill inte att någon ska behöva vara så sjuk, men särskilt inte barn. Jag tycker att det är jätteviktigt att vi är med och gör det vi kan, säger han.